|
|
 |
 |
 |


Gruppuppgift 2:
Base64-kodning av bitmapbild med palett

Trots att man ofta talar om Internet som något nytt har tekniken sina rötter i 60-talet. Sedan dess har den utökats med allt fler tjänster,
men i grunden används fortfarande ett system som egentligen var avsett för att skicka textmedelanden inom det amerikanska försvaret.
Detta medför en del problem. Till exempel var det ingen som tänkte på att man skulle vilja använda svenska tecken i ett e-mail,
eller till och med skicka med en bild eller ett program.
Hur kommer det sig då att man faktiskt kan skicka en bild via e-mail? Svaret är att när man skickar med en fil (som
attachment) kodas den först om till tecken som systemet klarar av och när filen kommit fram avkodas filen till sitt ursprungliga
tillstånd. Som ni antagligen har börjat ana ska ni nu för hand utföra denna kodning. För att ni ska ha något att koda får ni först rita
en bild och representera den som bitmap med palett.
Eftersom det är principen vi är ute efter att ni ska förstå arbetar vi här med en något förenklad modell av de verkliga funktionerna.

Er uppgift blir att:

 På ett 8 * 8 rutor stort område rita upp valfritt motiv

 Koda denna bild till 1:or och 0:or. Jag bistår med paletten
i tabellen nedan, så ni behöver bara koda bitmapen.
(Observera att första raden i paletten är rad 0.)

 Omvandla dessa till »säkra« tecken enligt Base64-alfabetet

# |
Färg |
 |
0 |
Blå |
 |
1 |
Grön |
 |
2 |
Orange |
 |
3 |
Lila |
 |
4 |
Röd |
 |
5 |
Gul |
 |
|

När ni med hjälp av er estetiska förmåga skapat en bild och använt er kunskap om det binära talsystemet för att omvandla bilden
till ettor och nollor, kan ni kontrollera er uppgift genom ett javascript ( kontrollera)
som, förutsatt att ni gjort rätt, återger er figur. (tips: tänk på hur många positioner det krävs för att representera det antal färger ni använder er av, och väg det mot hur stora tal
som kan representeras med Base64.)
Notera att ni, av orsaker som ni själva säkert kan räkna ut, inte ska rita samma figur som någon annan grupp (statistiskt sett är det i princip uteslutet att två grupper »råkar« komma fram till
samma motiv med samma färger). För att jag ska se att ni verkligen gjort uppgiften ska ert motiv också föreställa något, d.v.s. studenter som
intresserar sig för abstrakt icke-föreställande konst får tyvärr hålla sin skapandelust tillbaka.
Kodningen görs från övre vänstra hörnet, och sedan rad för rad på samma sätt som man läser en bok. Omvandlingen ni ska utföra med hjälp av Base64-alfabetet finns
beskrivet i RFC 1521.
Om allt gått bra och er bild återges som ni tänkt er ska ni skicka er sträng (som nu är 32 tecken lång) i ett e-mail till Daniel Fällman dfallman@informatik.umu.se.
E-mailets subject-rad ska lyda: Gruppuppgift 2, grupp [er grupps nummer] [din studieort], t.ex.: »Gruppuppgift 2, grupp 5 Skellefteå«. Strängen
ni fått fram anger ni på den första raden i meddelandefältet. Lycka till!

Senaste inlämningsdag för gruppuppgift Base64:
Umeå: Onsdagen den 31/3
Skellefteå: Tisdagen den 30/3
(Ansvarig lärare: Daniel Fällman)

|
|
|

|
|
 |
 |
|  |