hem webbkarta anslagstavla schema
  Tillbaka
  Gruppuppgifter
  LMC
  Base64
  Introduktion
  Anslagstavla
  Schema
  Seminarier
  Gruppindelning
  Kurslitteratur
  Läsanvisningar
  Examination
  Lärare
  Externa länkar


Gruppuppgift 2:
Base64-kodning av bitmapbild med palett

Trots att man ofta talar om Internet som något nytt har tekniken sina rötter i 60-talet. Sedan dess har den utökats med allt fler tjänster, men i grunden används fortfarande ett system som egentligen var avsett för att skicka textmedelanden inom det amerikanska försvaret. Detta medför en del problem. Till exempel var det ingen som tänkte på att man skulle vilja använda svenska tecken i ett e-mail, eller till och med skicka med en bild eller ett program.
Hur kommer det sig då att man faktiskt kan skicka en bild via e-mail? Svaret är att när man skickar med en fil (som attachment) kodas den först om till tecken som systemet klarar av och när filen kommit fram avkodas filen till sitt ursprungliga tillstånd. Som ni antagligen har börjat ana ska ni nu för hand utföra denna kodning. För att ni ska ha något att koda får ni först rita en bild och representera den som bitmap med palett.
Eftersom det är principen vi är ute efter att ni ska förstå arbetar vi här med en något förenklad modell av de verkliga funktionerna.

Er uppgift blir att:

På ett 8 * 8 rutor stort område rita upp valfritt motiv

Koda denna bild till 1:or och 0:or. Jag bistår med paletten
i tabellen nedan, så ni behöver bara koda bitmapen.
(Observera att första raden i paletten är rad 0.)

Omvandla dessa till »säkra« tecken enligt Base64-alfabetet

# Färg
0 Blå
1 Grön
2 Orange
3 Lila
4 Röd
5 Gul

När ni med hjälp av er estetiska förmåga skapat en bild och använt er kunskap om det binära talsystemet för att omvandla bilden till ettor och nollor, kan ni kontrollera er uppgift genom ett javascript (kontrollera) som, förutsatt att ni gjort rätt, återger er figur. (tips: tänk på hur många positioner det krävs för att representera det antal färger ni använder er av, och väg det mot hur stora tal som kan representeras med Base64.)
Notera att ni, av orsaker som ni själva säkert kan räkna ut, inte ska rita samma figur som någon annan grupp (statistiskt sett är det i princip uteslutet att två grupper »råkar« komma fram till samma motiv med samma färger). För att jag ska se att ni verkligen gjort uppgiften ska ert motiv också föreställa något, d.v.s. studenter som intresserar sig för abstrakt icke-föreställande konst får tyvärr hålla sin skapandelust tillbaka.
Kodningen görs från övre vänstra hörnet, och sedan rad för rad på samma sätt som man läser en bok. Omvandlingen ni ska utföra med hjälp av Base64-alfabetet finns beskrivet i RFC 1521.
Om allt gått bra och er bild återges som ni tänkt er ska ni skicka er sträng (som nu är 32 tecken lång) i ett e-mail till Daniel Fällman dfallman@informatik.umu.se. E-mailets subject-rad ska lyda: Gruppuppgift 2, grupp [er grupps nummer] [din studieort], t.ex.: »Gruppuppgift 2, grupp 5 Skellefteå«. Strängen ni fått fram anger ni på den första raden i meddelandefältet. Lycka till!

Senaste inlämningsdag för gruppuppgift Base64:
Umeå: Onsdagen den 31/3
Skellefteå: Tisdagen den 30/3
(Ansvarig lärare: Daniel Fällman)


dummy1x1.gif - 43 Bytes
© 1999 Daniel Fällman