Centrum
för e.handel
är ett forskningscentrum med fokus på Internet och uppkomsten av
nya ekonomiska relationer och processer. Centrumet bedriver tillämpad
forskning i nära relation med såväl näringsliv som offentlig förvaltning.
Ett
viktigt mål
med denna relation är att forskningen ska leda till både affärs-
och kunskapsnytta. Affärsnytta erhålls genom att forskningsresultaten
arbetas fram och utvärderas tillsammans med företag. Vetenskaplig
kvalitet erhålls genom aktiv publicering i högklassiga vetenskapliga
tidskrifter och konferenser.
Centrum
för e.handels prioriterade
forskningsområden
är betalningssystem, digitala handelsplatser, informations- och
upplevelsetjänster och mobila tjänster. Kunskap kring dessa områden
krävs för förståelse av både möjligheter till och konsekvenser av
den nya ekonomin. Sådan förståelse eftersträvas i centrumets projekt
genom studier av de ekonomiska relationer och processer som uppstår
i gränsytan mellan ny teknik och samhällsförändring.
Centrum
för e.handel bedriver forskning som bygger på långsiktig
näringslivssamverkan.
Av högsta prioritet i denna samverkan är att finna samarbetsformer
mellan universitet och näringsliv där synergieffekter av respektives
kunskap och erfarenhet kan komma till uttryck. Centrum för e.handel
är en del av institutionen
för informatik vid Umeå Universitet. Centrumets forskning finansieras
av forskningsråd, företag, institutionen för informatik samt uppdragsutbildning
inom elektronisk handel.
|