Centrum för e.handel är ett forskningscentrum med fokus på Internet och uppkomsten av nya ekonomiska relationer och processer. Centrumet bedriver tillämpad forskning i nära relation med såväl näringsliv som offentlig förvaltning.

Ett viktigt mål med denna relation är att forskningen ska leda till både affärs- och kunskapsnytta. Affärsnytta erhålls genom att forskningsresultaten arbetas fram och utvärderas tillsammans med företag. Vetenskaplig kvalitet erhålls genom aktiv publicering i högklassiga vetenskapliga tidskrifter och konferenser.

Centrum för e.handels prioriterade forskningsområden är betalningssystem, digitala handelsplatser, informations- och upplevelsetjänster och mobila tjänster. Kunskap kring dessa områden krävs för förståelse av både möjligheter till och konsekvenser av den nya ekonomin. Sådan förståelse eftersträvas i centrumets projekt genom studier av de ekonomiska relationer och processer som uppstår i gränsytan mellan ny teknik och samhällsförändring.

Centrum för e.handel bedriver forskning som bygger på långsiktig näringslivssamverkan. Av högsta prioritet i denna samverkan är att finna samarbetsformer mellan universitet och näringsliv där synergieffekter av respektives kunskap och erfarenhet kan komma till uttryck. Centrum för e.handel är en del av institutionen för informatik vid Umeå Universitet. Centrumets forskning finansieras av forskningsråd, företag, institutionen för informatik samt uppdragsutbildning inom elektronisk handel.

C .d o t design