Om den första tentan

Vad som man kan säga om den första tentan är, framförallt, att frågorna inte kom som en överraskning. Som många har påpekat i kursvärderingarna så fanns det inga "nu ska vi sätta dit er"-frågor, men det var ganska svårt ändå.

På Mickes (1, 2 och 5) uppgifter menar han att det framförallt var dålig argumentation på många håll och kanter, därav poängavdragen. Tänk på det inför omtentan och om det finns några som helst frågetecken om Churchman så gå och tala med Micke innan tentan.

Om "kuggfrågan" om resurs/komponent så har jag sedan läge haft uppe lösningen här.

Vad gäller de frågor som härstammar från Alvesson och Sköldberg så finns alla svar på mina sidor från föreläsningarna. Tänk på att noga fundera på centrala koncept som tolkning och reflektion, kvalitativ och kvantitativ metod. Fundera över om ni förstår det trilaterala sanningsbegreppet och framförallt hur detta begrepp kan användas för att förklara de ansatser som vi har diskuterat under kursens gång. Fundera om ni kan något bra praktiskt exempel på varje inriktning.

Av de frågor som jag rättade var det den sista som innebar problem för många av er. Här följer en lösning:

Uppgift 8

I denna uppgift ska man analysera en lokalbussförbindelse som ett system. Man ska diskutera vem som kan ses som klienten i systemet, och utifrån denne klient analysera systemet.

Uppgiften gör gällande att vi endast ska analysera bussförbindelse nr 1, den mellan Umedalen och Carlshem. På så vis är "vårt system" ett delsystem i ett större system (ULTRA) som har en massa olika komponenter. En av dessa komponenter är rimligtvis en komponent som vi kan kalla för transport. Det är där, inom denna komponent eller delsystem som vi finner vår linje nr 1.

Vem är då klienten? Ja, här får man leka med en del olika idéer innan man finner det som framstår som rimpligt. I slutändan kommer nog de flesta fram till att "samhällsmedborgaren" eller "resenären" är en rimlig klient. Vad händer då?

En rimplig målsättning för systemet denna klient vore att erbjuda ett resurseffektivt transportalternativ för samhällsmedborgaren mellan Carlshem och Umedalen.

Ja, ledningen, till att börja med, kan ses som densamma som ledningen för ULTRA, eller så busschauffören (svårt som vanligt att säga något begåvat på denna punkt utan att utföra riktiga studier).

Miljön är för linje 1 tidtabellen, väder och befolkningsunderlag, etc. Notera här att miljön är något annorlunda här gentemot ULTRAs miljö, dvs konjunktur, energipolitik, miljöskatter, etc märks inte så mycket på linje nr 1.

Resurserna är chaufförer, bussar, gator, busshållplatser, etc.

Till komponenterna hör påstigning, avstigning, biljettkontroll, "åkning", etc. Här så bryter vi ned transportkomponenten från det övergripande systemet.

Systemanalysen ser något annorlunda ut beroende på vem som ses som klienten. Denna klient är nog den som gör det enklast för oss att få systemanalysen att "gå ihop".

Vilka fel gjorde man här?

Ja, framförallt två slags fel. För det första var det en hel del som fick avdrag för dålig argumentation. Man kan inte bara "stolpa upp" saker utan att argumentera för sig. För det andra så var komponenterna en källa för bekymmer. Jag har ju "tjatat" en del om detta, så ni förstår väl att jag ser detta som centralt. Det primära felet som ni gjorde var att inte försöka "bryta ner" komponenterna i mindre komponenter. De allra flesta har hittat transportkomonenten, men den är ju så uppenbar att den inte ger så mycket i analyshänseende. Istället bör man fundera över hur man kan bryta ned denna komponent och - som jag skrev ovan - kan man då ganska snart hitta komponenter som påstigning, avstigning, biljettkontroll, "åkning", etc.

Om det är några funderingar inför omtentan så kom med dem på exempelvis fredag till mig och Micke så ska vi reda ut dem, ta inte med dem ned till tentasalen.

Tillbaka