|
|
Rädsla, arrogans
och ett universitet i kris
I en debattartikel i vk den 3 april skrev jag om lärarnas arbetsmiljö
med grund i det arbetsmiljömöte som hade hållits vid Umeå universitet
den 27 mars. Rektor hade kallat alla lärare och forskare till en
redovisning och diskussion av vad som görs för att beakta arbetsmiljöinspektionens
anmärkningar liksom resultat från Statistiska Centralbyråns pilotenkät.
Det mesta mynnar ut i nya handlingsplaner och delegering av ansvar
till redan överbelastade och stressade institutionschefer. Jag har
genom åren lärt känna den nye rektorn personligen och hyser förtroende
för honom och följaktligen för universitetsledningens goda avsikter.
Men hur långt räcker det med goda avsikter?
Studenterna måste få veta att en stor del av lärarnas tid upptas
av en allmer “industrialiserad“ undervisning, som tillfredsställer
uppifrån kommande krav.
Dessa krav hänger samman med det återkommande mantrat om “utbildning
och information“, parat med “omorganisering“, “policy“, “planering
och statistik“, och “planer och avrapporteringar“. Allt detta i
stället för arbetsro för en mera personlig undervisning och utveckling
av ämneskompentens.
Ett problem är att alltfler policies med planer och avrapporteringar,
pa, är tomma välmenande “att-satser“, som liksom alltfler reformer
inte beaktar orsaks- och beroendeförhållanden, resurser och den
sociala verkligheten, utan endast de alltid goda avsikterna bakom
“att-målen“. Men det största problemet är det underförstådda underdåniga
accepterandet av den “verklighet“ som hela universitetet skall anpassas
till och som inte är mera verklighet än att den byggts och byggs
upp av en politik där pa underställs politisk korrekthet (pk). Man
tror att universiteten genom pa kan parera vilken pk som helst och
därigenom upprätthålla om inte en bra så åtminstone en uthärdlig
arbetsmiljö. Därigenom bortser man även från att en orsak till lärares
utbrändhet och långtidssjukskrivningar är den känsla som tycks breda
ut sig om att arbetet förlorar allt större del av sitt innehåll,
en känsla av meningslöshet inför ett nästan bibliskt “jagande efter
vind“, parat med upplevandet av en nedsättande behandling av personalen.
Jag känner till fall där internationellt välrenommerade professorskolleger
mobbas av sin institutionsledning utan att fakulteten vill eller
kan ingripa.
SVT intervjuar en av universitetets sjukskrivna lärare som talar
om arbetsklimatets förändring, rädda människor, opportunism och
behovet av att bevara sin mänskliga integritet. Professorer och
docenter är rädda för att besvara en fakultetenkät om arbetsmiljön
eftersom deras identitet kan härledas ur deras institutionstillhörighet.
Sökande som förmodas ha blivit köns- och åldersdiskriminerade i
tillsättningsärenden får höra att nog kan det vara så men att eventuella
skrivelser riskerar leda till repressalier.
Lönekriterier bortser från stora delar av de nödvändiga men inte
begärda gjorda insatserna. Brev riktade till överordnade organ eller
chefer förblir oförskämt obesvarade i månader eller år utan att
ens deras mottagande bekräftas. Det är klart att sådant upplevs
av lärarna som en maktens arrogans som inte passar universitetets
idé och som reflekteras i den dagliga inställningen till undervisningen.
Det är bra att studenterna inser att om själva lärarna, inklusive
professorer och docenter, kan behandlas på detta sätt så behandlas
studenterna i sin tur därefter, direkt och indirekt.
I tidskriften Universitetsläraren nr 4/2001 skrev Christoph Bargholtz
om universitetsträdet: “Jag kom att tänka på universitetet som ett
stort träd. Där uppe i de yttersta grenspetsarna, det gröna friska
bladverket. Där sker kunskapssyntesen. Där är lärare och studenter,
burna av institutioner och fakultetsorganisation, ömsom i sol, ömsom
i regn, nästan alltid i blåsväder. Det är universitetsstyrelsen
längst ner som är basen för verksamheten, som ser till att bibehålla
balansen och räddar oss från att blåsa omkull i stormbyarna efter
budgeten. Men det är inte här nere tillväxten sker även om stammen
tenderar att bli grövre med åren. Ny kunskap syntetiseras av lärare
och studenter, i förening.“
Jämför gärna med universitetets egen redovisning av sitt upp- och
nedvända träd, länkad till universitetets egen hemsida, www.umu.se/umu/om_umu/organisation/.
Universitetsstrategerna som tydligen upplever sig tillhöra universitetsträdets
“högre“ hierarkier tror sig alltså lösa de problem som ytterst drabbar
studenterna med hjälp av nya välmenande pålagor som avrapporteringar
och obligatoriska (!) kurser som anställda lärare skall genomgå
oberoende av sin egentliga ämneskompetens. Förhoppningsvis klarar
man då utbildningar med mindre lärartäthet- och kompetens, med studenter
som har sämre förkunskaper i det nya industriella och virtuella
universitetet med sina “nya villkor för lärandet“ (SOU 2000:13).
Det blir allt mindre utrymme för reflektion och analyser av välmenande
reformer som bortser från universitetets särart. Genom att förespegla
befordran till lektor och professor tillförsäkrade man ett brett
fackligt och politiskt stöd för en billig reform.
Antalet lärare med finare titlar ökar utan att man behöver tillföra
motsvarande medel för lärarnas löner och kompetensutveckling.
Man betalar med titlar och söndrar bland dem som skall samsas om
fördelningen av det oförändrade löneutrymmet med grund i chefers
infantila betygssättning av medarbetare. En ogenomskinlig individuell
lönesättning undergräver fackföreningarnas styrka och försvagar
ytterligare benägenheten att uppbåda civilkurage att säga ifrån
om arbetsförhållanden som ytterst drabbar studenterna. Arbete med
den sent upptäckta “tredje uppgiften“ om påstådd samhällsrelevans
med marknadsföring och försäljning har lett om inte annat till merarbete
som går ut över undervisningen.
Problemen kan ej åtgärdas enbart med hjälp av universitetsinterna
statistiska data utan kräver också en omgivningsanalys och extern
opinionsbildning med hänsyn till universitetets historiska kontinuitet.
Lärare och studenter blir inte utbrända om de tror på vad de kämpar
för. Det är alltså en intellektuell uppgift, inte minst för universitetsväsendets
strateger att inse att arbetsmiljö är ett tvivelaktigt övertagande
av ett ord som skapades för industrin före kunskapsföretagens tidsålder.
Vår arbetsmiljö- och ledarskapsutveckling sammanfaller inte främst
med obligatoriska kurser och expansionspengar utan med att hålla
liv i universitetet som idé.
Dit hör de kritiska lärarröster som vissa vissa chefer, dekaner
och prefekter trots honnörsord om demokrati och dialog idag skamligt
nog på ett förnedrande sätt lämnar obeaktade och ihjältystade.Risken
är stor för att studenterna kommer längst ned i denna hierarki av
stilbildande nedsättande behandling.
kristo ivanov
professor
|
|
|