UMEÅ UNIVERSITET
Institutionen för Informatik (utskrift )
901 87 UMEÅ den 18 november 1999
Preliminärbeskrivning av kurs
D.9
SYSTEMERING - "UNDERSÖKANDE SYSTEM"
(5 poäng) Våren 2000
FÖRKUNSKAPER. Kursen förutsätter
grundläggande kunskaper i samhällsvetenskaplig systemteori
erhållna genom kurser i systemering på A-B nivå och helst
även på C-nivå: informationssystemteori, teori för design
av informationssystem, praktisk design av informationssystem eller
motsvarande.
MÅL. Kursen erbjuder en genomgång av
viktigaste möjliga typer av organisationsformer, (repertoar av "arketyper"
eller "stilar") av informationssystem, och IT-artefakter som kan prägla
IT-utvecklingen och dess tillämpningar. Den erbjuder den en kombination av
avancerade kunskaper i systemutveckling och det som numera också kallas
design, med grund i natur- och samhällsvetenskaplig metod,
idéhistoria och vetenskapsteori (filosofi inklusive estetik och
etik-politik) som är särskilt inriktade mot informatik.
Innehållet motsvarar ungefär de första tio kapitel i
läroboken (C.W. Churchman, The Design of Inquiring Systems, se nedan). Det
utgår från historisk "filosofisk" kunskap dock från den tiden
då filosofi uppfattades på ett mycket bredare sätt än idag
och innefattade det vi idag kallar systemtänkande.
Dessa mål innefattar bereder metodkunskaper ("metoder
och konstruktion") i systemering som är anpassade till "forskningsfronten",
d.v.s. som gör det lättare att "på vetenskaplig grund"
känna igen och ta ställning till vad som är gammalt och vad som
är nytt bland dataområdets nyheter. Det avser även skapa en
kontaktyta för överföring av framtida forskningsresultat och
erfarenheter mellan forskning och näringsliv (jämför s.k.
kunskapsföretag). Ett sidomål för kursen är att träna
studenterna att penetrera svårt material samt bereda och genomföra
föredragningar om systemproblem och systemlösningar.
För deltagare som överväger att framledes
arbeta som lärare eller följa forskarutbildningen på
universitetet erbjuder kursen en "obligatorisk" introduktion till en gemensam
utgångspunkt, en grund eller ett språk för att föra en
vetenskaplig dialog med kolleger och för att formulera vetenskapliga
problem.
Kursen avser också ge studenter som lämnar
universitetet en sista chans att erfara vad som menas med akademisk vetenskaplig
och historisk reflektion inom informatikområdet och hur den kan bidra till
dialogen med och praktiken i näringslivet i anslutning till ekonomiska och
politiska problem.
INNEHÅLL. Följande begrepp och frågor
kommer att beröras:
" Design, system, expertis (som i expertsystem),
utveckling, organisation, administration, implementering
" Logik, regelsystem, formalismer) - hur de uppenbarar
sig inom området (t.ex. vid logikprogrammering) och hur de
förhåller sig till varandra och till målriktat (teleologiskt)
tänkande inklusive produktivitet, effektivitet etc.
" Logik mot system och systemvetenskap: morfologiska
strukturer mot funktioner och teleologi. Systemspecifikationens
grunder.
" Fakta, data och databaser i förhållande
till logiska strukturer och besluts- eller expertsystem. Orsak och
sannolikhetsbegreppen i förhållande till kunskap, t.ex. i
kunskapsbaserade expert- eller stödsystem. Grunderna för
"objektorienteringen".
" Samhällsvetenskap och humanvetenskap.
Anknytningen till informationsteknologin, t.ex. i manniska-maskin system (HCI
human-computer interaction) och i datorstött samarbete (CSCW
computer-supported cooperative work).
" Management information systems (MIS) i
förhållande till databaser, artificiell intelligens, expert- och
stödsystem samt kunskapsbaserade system (ESS/KBS), distribuerad artificiell
intelligens, elektroniska mötessystem (EMS) och computer-supported
cooperative work (CSCW) samt virtual reality (VR) i samband med Internet och
multimedia teknologi.
" Informatik mot datalogi, och samband med andra
historiska "dataämnen" som matematik och logik, psykologi, statistik,
företagsekonomi. Systemvetenskap, datavetenskap och dataekonomi i
universitetsutbildningen. Informationsteknologi och kulturkritik.
Tillämpningar av informationsteknologi och samband mellan vetenskap,
teknik-ekonomi (ingenjörsvetenskap), politik (samarbete mot konflikter),
estetik (multimedia kommunikation och designrörelsen) och etik (politik mot
teologi och religion).
" Angelägna forskningsproblem på
institutionen för informatik i Umea och dess tillämpningspotential:
hypersystem, interaktivitet, konstruktiv systemutveckling, design,
användarkompetens, Internet och multimedia kommunikation, m.m..
Pågående forskning och tillämpningsproblem på
universiteten i landet, Norden, och internationellt.
UPPLÄGGNING - NÄRVARO. Följande
uppläggning avser större antal (flera än 7) studenter som
följer kursen. Vid mindre antal kommer följande uppläggning att
förenklas enligt överenskommelse i kursens introduktion första
dagen.
Under förutsättning av självdisciplinerad
kontinuerlig närvaro (minst 80% av den schemalagda tiden) och deltagande i
grupparbeten kommer kursens tonvikt att läggas på en noggrann
genomgång av lärobokens text med anknytning till praktikfall.
Även om hela texten förväntas bli studerad av samtliga studenter
kommer den att delas upp i ett kapitel per utsedd arbetsgrupp som får ett
särskilt ansvar att penetrera den lagom till den dag då
arbetsgruppens medlemmar förväntas redogöra för olika
avsnitt av tilldelat kapitel och preliminärt besvara kamraternas
frågor. Presentationerna bör stödjas av särskilt
förberett sammanfattande material (åtminstone ett par overhead-blad)
som sedan lämnas in till läraren som "inlämningsuppgift".
Presentationerna kommer att föregås, kommenteras och kompletteras
eller sammanfattas av läraren i hans föreläsningsavsnitt. I
mån av möjlighet kommer tillfälle att beredas för
seminarieliknande diskussioner efter varje presentation av kapitel.
Den ovannämnda självdisciplinerade närvaron
är en förutsättning för att kursens uppläggning skall
vara genomförbar och för att varje students presentation och aktivt
bidrag till kamraternas presentationer skall få räknas som
del-examination (se nedan). Närvaro är också
förutsättningen för att ev. behövliga små
utredningsuppdrag ("miniforskning") skall kunna formuleras och fördelas,
eller grupparbeten utföras, vid varje träff enligt en flexibel
kursplanering.
EXAMINATION. Se ovan betr. större mot mindre antal
studenter som följer kursen.
Examinationen som berättigar till 5p. kommer att
bestå dels av en aktiv närvaro inkl. de gruppvisa redogörelserna
och grupparbeten eller utredningsuppdragen som infordras löpande under
kursens gång, dels sannolikt även av skriftlig individuell
sluttentamen om frågor som delvis redan penetrerats vid
presentationerna-redogörelserna under kursens gång. Låg
närvarofrekvens under kursens gång kommer att innebära krav
på särskild examination. För VG kommer dessutom att krävas
ett högt poängantal i den skriftliga tentamen eller ett bra resultat i
en muntlig tentamen.
LITTERATUR. Churchman, C.W. The design of inquiring
systems, New York: Basic Books, 1971. (Erhålls från
institutionen.) Litteraturen kan betraktas som svår i den mening att den
håller hög akademisk nivå och den har renodlats avsiktligt
för att underlätta koncentration av uppmärksamheten. Enstaka
kompletterande eller förklarande tilläggsmaterial delas ut efter behov
under kursens gång.
SCHEMA OCH LOKALER.
Fr.o.m. vecka 3 måndagen den 17 januari (kursorganisation och introduktionsföreläsning)
t. o.m.den 18 februari (tentamen 18 feb, sal 5 i Östra Paviljongen, kl
9:00-13:00). Efter introduktionspasset första måndagen och tisdagen
10-15 i sal MA478 schemaläggs tiden med enstaka undantag på tisdagar
och fredagar 10 till 15, med undantag för ett handleningstillfälle
onsdagen den 16/2 före tentamen. Vid introduktionsföreläsningarna
den 17 och 18 januari är ALLAS närvaro en OBLIGATORISK förutsättning
för att kunna fastställa kursens detaljerade organisation, bilda grupper,
etc.
(SCHEMA som inkluderar vissa reservtider, med resp. LOKALER delas ut
separat.)
LÄRARE. Kristo Ivanov, träffas säkrast i
anslutning till den schemalagda tiden eller enligt överenskommelse per tel.
7866030, fax 7866550, e-post kivanov@informatik.umu.se.
GRUPPARBETEN - Hemarbeten
Följande instruktioner avser större antal studenter
som följer kursen. Vid mindre antal (färre än 8 st.) kan
organisationen av grupparbetet förenklas enligt överenskommelse vid
introduktionen i kursens början, vilket sannolikt innebär att varje
deltagare kommer att tilldelas ett helt kapitel och "gruppen" kommer att
bestå av endast ett par studenter.
Gruppindelningen och kapiteltilldelning sker i
föreläsningssalen i början på kursen. Vanligtvis
består en grupp av maximalt fyra studenter som får ansvaret att
inför klassen "föreläsa" genom att presentera eller redovisa
innehållet av ett visst kapitel i boken. Gruppen skall även
hålla sig i beredskap för att komplettera andra gruppers
redovisningar genom att t.ex. besvara studentkollegers ev. frågor, samt
opponera till andra gruppers redovisning redovisningar av andra kapitel.
Dessutom kommer alla grupper att skriftligt formulera och själva besvara en
tänkt möjlig tentamentsfråga om varje kapitel vid övriga
gruppers resp. redovisningstillfälle. Gruppens medlemmar
förutsätts träffas fortlöpande under kursens gång
för att i första hand solidariskt diskutera innehållet i det
tilldelade kapitlet, förbereda presentations-, resp. oppositionsmaterialet,
samt diskutera uppkomna oklarheter vid genomläsningen av texten. Varje
grupp bestämmer själv fördelningen av kapitelns innehåll
bland gruppmedlemmarna med hänsyn till följande föreslagna
minimala meningsfulla avsnitt för varje kapitel (kursiverade sidnummer
markerar något svårare avsnitt som kan kräva två
presentatörer samtidigt).
Kapitel 1
Ss. 1-7, 8-13, 13-16, 16-18. Komplettera med bakgrund om
förordet och titelns nyckelord
Kapitel 2
19-22, 22-25, 25-29, 29-32, 32-35, 35-37, 38-41.
Komplettera med bagrund om Leibniz.
Kapitel 3
42-46, 47-49, 49-53, 53-56, 56-60, 60-62, 62-66, 66-70,
71-76, 76-78. Komplettera med bakgrund om "system".
Kapitel 4
79-81, 81-83, 84-86, 86-90, 90-94.
Kapitel 5
95-100, 100-103, 103-106, 106-111, 111-115, 115-118, 118-122,
122-127. Komplettera med bakgrund om Locke.
Kapitel 6
128-133, 133-137, 137-141, 141-148. Komplettera med
bakgrund om Kant.
Kapitel 7 och 8
149-156, 156-163, 163-169, 169-170, 170-176, 176-179,
180-185. Komplettera med bakgrund om Hegel.
Kapitel 9
186-194, 194-201, 201-205. Komplettera med bakgrund om
amerikansk filosofisk pragmatism och ev material från Oscar Svenssons
D-uppsats (1997).
Kapitel 10 (i mån av tid)
209-212, 213-218.
Kapitel 11 (i mån av tid)
219-224, 224-229.
ALLMÄNT
1) Varje avsnittspresentation skall stödjas av max. ett
par transparanta ("overhead") projektorsblad som skall vara pedagogiskt
utformade (och gärna "underhållande"!) för att med hjälp av
välläsliga nyckelord och gärna bilder (inte
långa kopierade textavsnitt) på ett kompakt sätt förmedla
innehållet i det som redovisas, inklusive den allsviktiga "röda
tråden" med anknytning till det som kommer omedelbart före och
omedelbart efter avsnittet. Med andra ord: vad är det som skulle
förblivit oklart eller ofullständigt om författaren hade
uteslutit d:o avsnitt? Det är alltså inte fråga om
"översättning" av längre bokavsnitt som läses innantill,
eller dylikt. Den presenterande gruppen skall också kopiera
overhead-bladen i tillräckligt antal för utdelning till alla deltagare
och till läraren inför presentationen.
Varje overhead-blad skall identifieras tydligt med datum,
upphovsmannens namn, gruppnummer, kapitelnummer och nummer på de
bearbetade sidorna. Efter det att alla presentationerna för resp. kapitel
är fullgjorda skall gruppen samla sina overheadblad, sorterade och
åtskilda av blanka pappersark, och överlämna dem till
läraren som "inlämningsuppgift".
2) För varje kapitel (eller, vid större antal
kursdeltgare, för varje minimalt avsnitt enligt lista här ovan) skall
gruppen formulera på en overhead-blad (och övriga grupper på
identifierade pappersblad) och själv besvara EN tänkt meningsfull
tentamensfråga, med angivelse av vilka sidor och stycken som
innehåller materialet för bearbetning av svaret. Meningsfull i det
här sammahanget innebär t.ex. att svaret skall helst inte bestå
av att skriva av en enkel lista, svara antingen jag eller nej, och dylikt.
Frågan skall i stället fungera helst som en instuderingsfråga
och svaret skall på ett kompakt sätt uppenbara huruvida respondenten
förstått texten. Den föreslagna tentamensfrågan skall
emellertid inte heller vara bred till den grad att ett svar
förutsätter en sammanfattning av ett större avsnitt eller ett
helt kapitel!. Den presenterande gruppen och övriga grupper skall
överlämna dessa frågor till läraren efter passet.
Minst hälften av sluttentamens frågor kommer att
väljas ut bland studenternas egna godkända (och vid behov något
omformulerade) tentamensfrågor.
3) Presentationerna skall dessutom innefatta en muntlig
redovisning av vilka punkter i avsnittet som har direkt eller indirekt
anknytning till datorer eller datatekniska spörsmål. För varje
kapitel skall den presenterande gruppen på overheadbladen (och övriga
grupper på ett vanligt papper) utöver den tänkta
tentamensfrågan även ange åtminstone ETT ställe (sida)
i bokens text som mest anknyter till datorer eller
informationsteknologi.
4) Inför varje grupps presentationstillfälle skall
en beredskap hållas av samtliga övriga grupper genom att de
förebereda EN egen fråga (utöver den föreslagna
tentamensfråga) vars svar de själva anar och kan föreslå
med referens till ett angivet ställe (sida) i bokens text.
Särskilda kompletterande grupparbeten skall kunna
äga rum även i anslutning till träffen då presentationer
och redovisningar skall ske.
Betr. individuell sluttentamen: observera att i den mån
det blir tillåtet att konsultera egna anteckningar förutsätts
det att dessa anteckningar är individuella-personliga, d.v.s. inte är
kopia på andras anteckningar eller presentationer. Det skall alltså
inte innehålla "kollektiva" formuleringar som är ordaggrant identiska
eller kopierade för flera studenter.