En omrubricerad version är publicerad i Västerbottens-Kuriren
25 april 2002.
Denna uppsats utgör delunderlag för forskningsseminarier http://www.informatik.umu.se/~kivanov/SemPUL.html
--------
Nationalencyklopedin (NE) påminner oss om offentlighetsprincipen och om att öppenhet och fri åsiktsbildning är enligt regeringsformen en av grundvalarna i vårt samhälle. Den påminner oss också om att det finns mycket vettigare sagt om objektivitet än svepande honnörsord som saklighet eller opartiskhet. NE påminner oss också om att vi inte behöver paragrafrida på dunkla odefinierade begrepp som integritet då det redan finns sådant som enskilds anseende, privatlivets helgd, ärekränkning, förtal och förolämpning, respekt, frihet och värdighet, förnedring, diskriminering och indoktrinering. Detta kan lätt ses om man i NE kollar t.ex Sverige-författning, åsiktsfrihet, yttrandefrihet, yttrandefrihetsgrundlagen, yttrandefrihetsbrott, integritet, integritetskränkning, datakvalitet, övergrepp, medborgerliga fri- och rättigheter, myndighetsutövning, offentlig anställning, allmän handling, opartiskhet, saklighet och (helst) objektivitet.
Men visst är något stort på gång i Sverige. På ledarsidan i Dagens Forskning 2-3 april 2002, under rubriken "Starkt centrum ger frihet", refererar Anders Björnsson till Bjørn Stensaker, norsk forskningspolitisk expert, angående vad är det som händer när man avreglerar och delegerar makt. Jo, säger han, man får en stark institutionell ledning och mindre av individuell frihet och just detta har skett i de akademiska miljöerna under de senaste tio femton åren. Kollegiet är borta och rektor fattar enrådighetsbeslut. Byråkratin eller det administrativa stödet håller på att utplånas och in kommer rådgivare och ledarskapskonsulter. Man stramar upp, samtidigt kräver man att den som får sin frihet kringskuren ständigt skall [under bevakning!] utvärdera sig själv. Eller som vasstungade Thorsten Nybom lär ha uttryckt det: "Förr fanns universiteten som ackrediteringsorgan för att kontrollera kvaliteten på ämbetsmän, nu kontrollerar ämbetsmän - i demokratins namn! - universiteten, men med vilken ackreditering och med vilken kompetens? Och Björnsson avslutar med att konstatera att omvänt skulle en stark centralmakt garantera akademisk frihet, kanske just därför att den befinner sig på behörigt avstånd - medan, åter, institutionell frihet undergräver den enskildes makt, eftersom den kan upplevas som en nagel i ögat på den som får sin makt genom institutionen. "Tyrannen är alltid de som kan ägna sig åt dig, inte den som bara har tid för annat".
Kristo Ivanov
professor, informatik i Umeå
------------------------------------
Utdrag ur ovanstående som finns omredigerat och publicerat i Västerbottens-Kuriren den 27 april 2002, sid.5, med rättelse av vissa korrekturfel den 29/4:
MAKTENS ARROGANS PÅ UNIVERSITETET OCH HEMSIDOR
Slutsummering om universitetsledningens censur av lärarnas hemsidor? Efter replikskiftet mellan Per-Olof Ågren och rektor Inge-Bert Täljedal (VK 14/3, 3/4 och 6/4 2002) som också uppmärksammades i Statstjänstemannen (5/2002) inser jag att maktens arrogans redan talat och bidragit till att ytterligare tysta fotfolket på universitetets institutioner. Universitetsjuristen Peter Rosenberg går förbi rektor, dekanus och prefekt, för att åthuta Ågren, samt avslutar replikskiftet med hotelser och det magnifika "Jag har inget att tillägga". Rector magnificus Täljedal avslutar också magnifikt sin VK-replik till Ågren (6/4) med "Dixi", latin för " Jag talade". Tack vare den yttrandefrihet som till skillnad från universitetet ännu åtnjutes på VK kan rektor tillåta sig att använda den till att kränka Ågrens integritet genom att i raljerande ton beklaga ospecificerade "andra dumheter" som han skulle tillskrivit rektor i sitt tidigare inlägg.
Och så kryddas det hela med den kafkastämning som härrör från att Rosenberg inte ens berättar att någon okänd utomstående hört av sig till honom och klagat på okänt innehåll i okänd web-länkad skrift.
Universitetsledningen klipper alltså av dialogen mellan personuppgiftsombud och personuppgiftsansvarige som förutsätts i personuppgiftslagen och legalistiskt avyttrar ytterligare en bit av universitetets självständighet.
Täljedals oläsliga beslut den 26/3 garanterar till slut ledningens ryggfrihet och stillar oron för att mindre vetande lärare skall utföra övergrepp på enskilda genom att omnämna dem i sina rapporter. Ledningen observerar dock inte att den själv utför övergrepp på sina anställda och ytterligare försämrar deras arbetsmiljö genom den egna grötmyndiga attityden.
Trots honnörsord om universitetets "tredje uppgift" så beklagar en stark universitetsledning att fotfolket i tjänsten ägnar sig åt journalistik. Själva ledningen ägnar dock sin arbetstid åt att journalistiskt polemisera mot och kränka integriteten hos anställda och namngivna politiker som fattat demokratiska beslut. Samtidigt glömmer den att journalism, massmedia och kommunikation också är akademiska informationsämnen som man praktiskt och teoretiskt skall forska i och som bidrar till vår vetenskapliga kultur.
Som jag nyligen skrev på debattsidan (25/4) så fanns en tid då kunskapsarbetare som då hette filosofer var vägledande i reformer och tolkning av lagstiftningen. Det kunde kosta en Sokrates livet. Universitetsledningen föredrar att hålla ryggen fri och få arbetsro för att tänka på de stora pengarna.
Kristo Ivanov
----------------------------------
RELEVANTA TÄNKVÄRDA CITAT OCH REFERENSER
"Folk tror att juridik handlar om skuld eller oskuld, skydig eller oskyldig. Det gör den inte alls. Min målsättning är bara att visa att åklagarens bevisning inte håller. I rättssalen sysslar vi inte med rättvisa. Den får någon annan ta ha hand om. Kanske kyrkan".
Känd svensk advokat, intervjuad i Svenska Dagbladet (återgivet i Västerbottens Folkblad 4 maj 2002 sid 2). Jämför med ss 58-59, 78-79, 123-124, i Ivanov, K. (1986). Systemutveckling och rättssäkerhet [Systems development and rule of law]. Stockholm: SAF:s Förlag
------
"DEMOKRATINS OBSCENA BAKSIDA. Det kan vara livsfarligt att vara annorlunda i en demokrati. När ingen är ensam med sitt samvete vågar ingen utmana banaliteten och det onda upplöser sig spårlöst i folkmassan. Peter Wivel läser om Alexis de Tocqueville, jämlikhetens förste bejakare och skarpaste kritiker".
Det var rubriken för en recension författad av Peter Wivel, tidigare chefredaktör för Berlingske Tidende, (övers. av Ola Larsmo) i Dagens Nyheter den 23 april 2002, av Sheldon S. Wolin "Tocqueville between two worlds: The making of a political and theoretical life" (Princeton University Press), och Jonah D. Levy, "Tocqueville's revenge: State, society and economy in contemporary France" (Harvard University Press)
------
"NÄR REKTOR BLIR VD. Uppmärksamheten kring tillsättningen av en historieprofessor vid Lunds universitet har blottlagt en grundläggande identitetsförvirring. Är forskning och högre utbildning alltjämt universitetets huvuduppgift?"
Det var rubriken för huvudledaren i Dagens Nyheter den 17 maj 2002 (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=576&a=18618&previousRenderType=6). Se också Thomas Anderbergs genomgång av det avslutade Gerner-ärendet "Efter tvekan godkänd", i Dagens Nyheter, Kulturkritik, den 16 maj 2002
------
"Men om din broder försyndar sig, så gå åstad och förehåll honom det enskilt. Om han då lyssnar till dig, så har du vunnit en broder. Men om han icke lyssnar till dig, så tag med dig ännu en eller två, för att 'var sak må avgöras efter två eller tre vittnens utsago'. Lysnnar han icke till dem, så säg det till församlingen. Lyssnar han ej heller till församlingen, så vare han för dig såsom en hedning och en publikan."
Från Matteus 18:15-17
------
Jämför med Josephson, P. (2002). Akademisk frihet och värdefri vetenskap: Max Weber och högskolelärarkongressen i Jena 1908 [Academic freedom and value-free science: Max Weber and the university teachers' congress at Jena 1908]. In S. Widmalm (Ed.), Lychnos - Årsbok för idé- och lärdomshistoria [Annual of the Swedish History of Science Society] (pp. 33-56). Uppsala: Lärdomshistoriska Samfundet - Ord & Form