Syftet med denna föreläsning är att ge en introduktion till några centrala drag i IT-debatten som den ser ut när den behandlar organisationsfrågor. Den kurslitteratur som behandlas är s 108-276 i Rob Klings bok.
-produktivitet
-kostnader
-konkurrens
-tjänster
Viktigt att förstå organisationers strukturer och beteende för att förstå vad IT gör/kan göra i organisationer
I regel är design/användning av IT i organisationer en betydligt mer komplex fråga än vad man förväntar sig.
Studier av design/användning av IT i organisationer utgår alltid från en viss uppfattning om organisationens beteende/struktur
(Ex Kirkpatrick och Orlikowski: Lotus Notes förtjänster är uppenbara?)
Man tar för givet vissa kostningsminskningar - som dock sällan uppenbarar sig
Defensiv/offensiv ansats?
Produktionsteknik/IT?
"Productivity is usually conceptualized as a ratio of output (goods or services produced) divided by the inputs (labor, capital, materials) used to produce that output"
(Attewell, s 227).
1. Fel/svårigheter i att mäta inputs/outputs i organisationer
2. Tidsfördröjningar m a p tiden att lära/anpassa organisationen till ny teknologi
3. Omfördelning/slöseri av resurser
4. Dålig management av IT
- Tar tid att erhålla mervärden (jfr elektricitet).
- "New technologies create needs which only more of that technology can fulfill"
(Ellul, s 235).
Produktionsteknologier - massproduktion - industrisamhälle (hierarkiska organisationer)
IT - tjänsteproduktion - informationssamhälle (platta organisationer)
Relativt billig investering
- Produktion
- Koordination
- Kontroll
Förändra/Status Quo (jfr MoDo)
Vad har IT-forskningen kommit fram till? Sex punkter:
Påverkan av IT: I vad mån som arbetet är baserat på information
Dock: Stöd av ledning/personal avgörande!
- Produktionsarbete
- Koordineringsarbete
- Ledningsarbete
Ex platta organisationer, EDI
Value chain: identifiera/stärka (jfr Business Process Reengineering)
Ex banker
Automate/informate/transformate
Jfr Avison & Fitzgerald: Oambitiös systemutveckling
IT "omdefinierar" organisationer
Koordination/samarbete
- Tar tid, kostar pengar...
- IT i organisationer: viktigt att hantera hotbilder...
Ännu inte synliga...
Förstå IT och kulturer i organisationer...
Mellan 1984-1992: ökade 2700% i sin export
Historiskt/kulturella anledningar:
-"the few against the many"
-Judisk immigration: språkkunskap
-Enkel/smidig tillgång till USA-marknad
-Framstegstanken central
-Pionjärer, spjutspetsföretag...
-Brände $80 miljoner på 6 år
-Fick ett bra/dåligt system? Olika åsikter...
- Dåliga relationer mellan huvudaktörer
- Överdriven optimism
- Innefattade 365 företag och över 8000 IT-projekt
- 16% av projekten höll sin budget och avslutades inom sina tidsramar
- 31% av de avslutade projektresultaten implementeras aldrig
- Groupware: bra/dåligt?
- "oväntade konsekvenser" (jfr Kirkpatrick och Price Waterhouse)
The divergence of interests between managers and workers, and the potential implementation fissures
along these lines, is a source of much of the implementation failure of widely-touted "advances"
(Orlikowski)
- Mentala modeller
- Strukturella egenskaper i organisationen (ex belöningssystem)
- Lite/ingen
- Leder till vaga uppfattningar om tekniken
- Ingen
"We made a conscious decision between whether we should throw it [Notes] to the users versus
spending a lot of time training. We decided on the former."
(Orlikowski, s 179).
- Ingen såg användning av Notes som en "kundrelaterad" aktivitet
- Inga explicita policys fanns kring Notes
- Konkurrensklimat även mellan kunsulterna
(Ex IRIS-artikel)