IT och organisationer

Syftet med denna föreläsning är att ge en introduktion till några centrala drag i IT-debatten som den ser ut när den behandlar organisationsfrågor. Den kurslitteratur som behandlas är s 108-276 i Rob Klings bok.

IT ändrar förutsättningar för

-produktivitet

-kostnader

-konkurrens

-tjänster

Viktigt att förstå organisationers strukturer och beteende för att förstå vad IT gör/kan göra i organisationer

I regel är design/användning av IT i organisationer en betydligt mer komplex fråga än vad man förväntar sig.

Studier av design/användning av IT i organisationer utgår alltid från en viss uppfattning om organisationens beteende/struktur

(Ex Kirkpatrick och Orlikowski: Lotus Notes förtjänster är uppenbara?)

Produktivitetsparadoxen

Man tar för givet vissa kostningsminskningar - som dock sällan uppenbarar sig

Defensiv/offensiv ansats?

Produktionsteknik/IT?

"Productivity is usually conceptualized as a ratio of output (goods or services produced) divided by the inputs (labor, capital, materials) used to produce that output"

(Attewell, s 227).

Brynjolfsson: Förklaring av produktivitetsparadoxen (s 125)

1. Fel/svårigheter i att mäta inputs/outputs i organisationer

2. Tidsfördröjningar m a p tiden att lära/anpassa organisationen till ny teknologi

3. Omfördelning/slöseri av resurser

4. Dålig management av IT

Konsekvens/slutsats?

- Tar tid att erhålla mervärden (jfr elektricitet).

- "New technologies create needs which only more of that technology can fulfill"

(Ellul, s 235).

Morton

Produktionsteknologier - massproduktion - industrisamhälle (hierarkiska organisationer)

IT - tjänsteproduktion - informationssamhälle (platta organisationer)

Relativt billig investering

IT förändrar

- Produktion

- Koordination

- Kontroll

Förändra/Status Quo (jfr MoDo)

Vad har IT-forskningen kommit fram till? Sex punkter:

1. IT möjliggör fundamentala förändringar i det sätt på vilket arbete utförs

Påverkan av IT: I vad mån som arbetet är baserat på information

Dock: Stöd av ledning/personal avgörande!

Tre slags arbete i organisationer:

- Produktionsarbete

- Koordineringsarbete

- Ledningsarbete

2. IT möjliggör integrationen mellan verksamhetsdelar på alla nivåer inom och mellan organisationer

Ex platta organisationer, EDI

Value chain: identifiera/stärka (jfr Business Process Reengineering)

3. IT förstärker konkurrensklimatet i många brancher

Ex banker

4. IT kan ge strategiska fördelar för organisationer som omvärderar sina uppdrag

Automate/informate/transformate

Jfr Avison & Fitzgerald: Oambitiös systemutveckling

5. Framgångsrik användning av IT kräver förändringar i ledarskap och organisationsstruktur

IT "omdefinierar" organisationer

Koordination/samarbete

6. Ledarskapsutmaningen under 90-talet: att leda organisationen genom nödvändiga förändringar för att nå framgång på en konkurrensutsatt marknad

- Tar tid, kostar pengar...

- IT i organisationer: viktigt att hantera hotbilder...

Förtjänster med IT?

Ännu inte synliga...

Nyckel till framgång?

Förstå IT och kulturer i organisationer...

På vilket sätt är kulturer viktiga i organisationer?

Exempel 1. Israels IT-branch (Ariav/Goodman)

Mellan 1984-1992: ökade 2700% i sin export

Historiskt/kulturella anledningar:

-"the few against the many"

-Judisk immigration: språkkunskap

-Enkel/smidig tillgång till USA-marknad

-Framstegstanken central

Exempel 2. Bank of America (Frantz)

-Pionjärer, spjutspetsföretag...

-Brände $80 miljoner på 6 år

-Fick ett bra/dåligt system? Olika åsikter...

Varför katastrof?

- Dåliga relationer mellan huvudaktörer

- Överdriven optimism

USA: Undersökning ("The high cost of chaos")

- Innefattade 365 företag och över 8000 IT-projekt

- 16% av projekten höll sin budget och avslutades inom sina tidsramar

- 31% av de avslutade projektresultaten implementeras aldrig

Exempel 3. Lotus Notes (Orlikowski)

- Groupware: bra/dåligt?

- "oväntade konsekvenser" (jfr Kirkpatrick och Price Waterhouse)

The divergence of interests between managers and workers, and the potential implementation fissures

along these lines, is a source of much of the implementation failure of widely-touted "advances"

(Orlikowski)

Två organisatoriska element att ta fasta på:

- Mentala modeller

- Strukturella egenskaper i organisationen (ex belöningssystem)

Information om Notes

- Lite/ingen

- Leder till vaga uppfattningar om tekniken

Utbildning på Notes

- Ingen

"We made a conscious decision between whether we should throw it [Notes] to the users versus

spending a lot of time training. We decided on the former."

(Orlikowski, s 179).

Strukturella element

- Ingen såg användning av Notes som en "kundrelaterad" aktivitet

- Inga explicita policys fanns kring Notes

- Konkurrensklimat även mellan kunsulterna

Can computer science solve organizational problems?

- The case for organizational informatics

(Ex IRIS-artikel)

Tillbaka