IT OCH KVALITATIV METOD

Syftet med denna föreläsning är att ge en introduktion till Alvesson och Sköldbergs bok och den kvalitativa metoden. Den kurslitteratur som behandlas är kapitel 1-2 i Alvesson och Sköldberg samt Stoltermans artikel i kompendiet.

Syfte med boken: att bidra till en mer reflekterande kvalitativ samhällsvetenskaplig forskning

· lyfta nivån på kvalitativ metod genom att föra in det vetenskapsfilosofiska elementet som något viktigt i empiriskt baserad samhällsvetenskap

· försöker "ta ner" abstrakta vetenskapsfilosofiska teorier till en relevant, konkret och hanterbar nivå.

Bokens ansats: En intellektualisering av kvalitativ metod eller en pragmatisering av vetenskapsfilosofi.

Alvesson & Sköldberg: Lång erfarenhet av empirisk kvalitativ samhällsvetenskaplig forskning

Tolkning & reflektion:

Tolkning:

- mätningar, observationer, utsagor från intervjupersoner, studiet av sekundärdata som statistik

--> dessa står inte i någon entydig relation till något utanför det empiriska materialet

- medvetenhet om teoretiska antaganden, språkets och förförståelsens betydelse

Reflektion:

- tolkning av tolkning, igångsättande av kritisk självprövning

Floran av ansatser till IT-studier

- IT & verklighet

- IT och kommunikation

- IT & makt

- IT & framtiden

Traditionellt:

- forskning uppfattas syssla med att skapa objektiv, sann kunskap genom att följa en vetenskaplig metod

Kritik: 60-talet (mot positivismen)

· Det är inte möjligt att skilja kunskap från kunskaparen

· Data/fakta är teoriberoende, ett resultat av tolkning

EX ge tio forskare en och samma uppgift att utreda och du får tio olika svar

--> Empirisk samhällsvetenskap ett osäkert projekt

Antalet metodböcker för kvalitativ forskning är stor

DOCK: ofta "härmar" man kvantitativa metodböcker, framförallt underskattas behovet av reflektion.

Val av kval/kvant metod kan inte ställas abstrakt utan måste relateras till ett forskningsproblem och -objekt. (Jfr Yin)

--> det är inte metodik utan ontologi och epistemologi som är avgörade för god samhällsvetenskap

OM TOLKNING OCH REFLEKTION

A & S argumenterar inte så mycket för kvalitativ metod, utan snarare för "reflekterande empirisk forskning"

Två grundelement i reflekterande forskning:

TOLKNING:

- som begrepp förutsätter en viss teoretisk beredskap hos den som tolkar

Tolkningsresultaten: forskningens produkt, tolkningen bör stå i centrum för forskningsarbetet

REFLEKTION:

- utgår från en viss skepsis mot sitt empiriska material.

(jfr Eriks intervjuer). Reflektion = tolkning av tolkning; dvs man tar även hänsyn till sig själv som element i forskningsprocessen.

A & S vill således bidra till bättre tolkning och reflektion

FYRA ELEMENT I REFLEKTERANDE FORSKNING

I. Systematik och teknik i tillvägagångssätt

Kvalitativ forskning bör vägledas av någon viss logik i interaktionen med empirin. Dessutom finns det diverse tekniker för databearnbetning att tillgå.

I denna kurs tas empirinära metoder upp för granskning

II. Forskning: en tolkande aktivitet

Kvalitativ forskning måste förstås som en aktivitet som bedrivs av en uttolkare, vars förutsättningar blir viktiga. Metod kan inte på något sätt frikopplas från teori.

Som illustration för detta tas hermeneutiken upp i denna kurs.

III. Medvetenhet om forskningens politiskt / ideologiska karaktär

Samhällsvetenskap, per definition, äger rum i samhället och kan inte heller bluunda för samhälleliga företeelser. Forskningen ingår i en politisk och etisk kontext och kan komma att försvaga eller stärka olika politiska förhållanden.

IV. Reflektion i förhållande till representations-/auktoritetsproblemet

Nyare strömningar frikopplar texten från en yttre verklighet, där såväl det forskande subjektet som det utforskade objektet ifrågasätts.

FÖRBEGREPP OCH TEMAN

Positivism

Data är något som finns, forskarens uppgift är att samla in dem

Kritik under 60-talet:

- Vänstervåg (marxismen)

- Strukturalism: studiet av strukturer

- Hermeneutik: tolkningar i centrum (språk och beteende)

- Fenomenologi: läran om det som visar sig för ett medvetande

Efter positivismen

Kuhn

Feyerabend

Syftet med vetenskapliga studier framstår inte längre som sammanställandet av data i en observerad verklighet. Väsentligt blir istället att uppfatta denna verklighet som uttryck för djupare liggande företeelser.

Det vi iakttar är inte allt som finns, det går att tränga bakom och avslöja mer

TEORINS KONFRONTATION MED EMPIRI

Verifiering:

- Det gäller att verifiera teorier och hypoteser

Falsifiering:

Teorier kan endast styrkas genom upprepade vederläggningsförsök.

Tillämpning:

Teorier prövas inte, utan används

DET TRILATERALA SANNINGSBEGREPPET

(se bild s 36)

Sanning = korrespondens?

Ex en boll är röd

Problem: olika sammanhang, olika sanningar...

Sanning = korrespondens & dolda meningar?

Problem: tar inte upp användbarhet, fruktbarhet...

Sanning = korrespondens & dolda meningar & användbarhet?

Generalisering av kvalitativa resultat

Kan man generalisera över den empiriska basen?

Kvalitativ/ kvantiativ forskning (jfr trilaterala sanningsbegreppet)

Förklarings- och förståelse ansatser

Induktiv ansats:

Utgår från en mängd enskilda fall och hävdar att observationer är generellt giltiga

Deduktiv ansats:

Utgår från en generell regel och hävdar att den förklarar ett enskilt fall

Abduktion:

Ett enskilt fall tolkas genom en "tillfällig teori", tolkningar som måste bestyrkas genom nya iakttagelser, dvs en kombination av induktion och deduktion

FAKTAS TEORILADDNING

Fakta är alltid teoriladdat!

Leder till relativism? - anything goes?

Stoltermans studie:

· Systemutveckling som uttryck för en dold rationalitet?

- ideal, visioner...

· Hur ska vi studera systemutveckling?

- Stolterman fokuserar på hur systemutvecklare själva uppfattar sig och sitt arbete

· Urval:

- 20 systemutvecklare från fyra olika företag

- Kriterium: erfarenhet

· Vad är skicklighet?

- Att se helheten

- Att kunna abstrahera, kunna se det viktiga

· Systemutvecklingsmetoder

- Använder metoder

- Inte hela metoder

- Irriterade på metoder

· Systemutvecklarens roll

- Ingenjör

- Konstnär

· Visionen, den första idéen

- Visionen kommer tidigt

- Metoder betonar ofta omfattande analys

· Kvalitet och estetik

- Produktorientering

- Processorientering

Tillbaka till IS och systemteori