IT OCH VERKLIGHET

Denna föreläsning syftar till att introducera en ansats till kvalitativ metod som är empirinära. Denna ansats är närmast ateoretisk. Den kurslitteratur som behandlas under denna föreläsning är kapitel 3 ur Alvesson och Sköldberg samt artikeln av Orlikowski.

INTRODUKTION

- avser att behandla framförallt grundad teori

- i boken tas också fenomenologi & etnometodologi upp (dessa är kursiva)

EMPIRINÄRA METOD: ANTAGANDEN HOS GRUNDAD TEORI

Teorigenerering, induktion, kvalitativa data (s.69-71)

· huvudmålet för forskning: teorigenerering snarare än teoriverifiering (teorier bör visserligen testas, men bara för att modifiera teorin, inte förstöra den)

· huvudsakliga källan -> empiriska data (s.70)

· "var och en kan skapa sin egen teori, bara man utgår från verkligheten" s.71

Kritik mot en alltför rigorös användning av teorier i forskning:

· teorier får lätt en spekulativ prägel och mister därför kontakten med empirin

-> empiriska data riskerar att med våld tvingas in i teorins kategorier

Glaser & Strauss ville:

· överbrygga gapet mellan "de stora teorierna" och empirisk forskning

Grundad teori

-> rötter i symbolisk interaktionism

Med sig i bagaget (från symbolisk interaktionism) (s.64-69)

· pragmatism

- social nytta - sanningskriterium

· ideografisk forskning (i motsats till nomotetisk)

- enskilda fall bör studeras

- intensivstudier av unika skeenden

· kvalitativ metod

- kritik mot kvantitativ metod: väljer att studera det som kan mätas snarare än att - relatera valet av det som skall studeras till forskningsproblemet.

· exploration

- istället för testning

· "sensisterande begrepp"

- kocept i omvandling

- riktmärken snarare än exakthet

· social handling

- mikroprocess - ej struktur

1. Interaktiv

2. Symbolisk (jfr är du smart?; du är allt bra klyftig du!!)

3. Intersubjektiv

· kognitiva symboler

- "självet" är inget passivt medium mellan inre/yttre stimuli och beteende (egen produktiv företeelse)

- varje handling har en meningsladdad inre sida och en yttre beteendesida

(dialektisk anpassning mellan den privata värld som byggs upp av individen och dess konfrontation med nya interaktioner där dess giltighet hela tiden utsätts för nya tester och revideringar)

· empirinärhet

- utgå från vardagsverklighetens symboliska interaktioner

- Stegvis induktion från empirin:

I. "Sympatisk introspektion", inkännande i enskilda fall (intensivstudium av en begränsad mängd empiri; empati som ett centralt moment)

II. Komparation av flera fall. (utvidgning av empiribasen)

Kritik mot Glasser & Strauss (s.71):

- alla fakta är teoriladdade -> "verkligheten" är alltid redan tolkad!

- jfr generering av kategorier...

- erfarenhet, kultur, o s v

KODNING: Från data till kategorier (s.78-84)

- data --> kategorier = kodning (s.78)

kategorier (Æ begrepp) har egenskaper

- under kodningen hänförs data till en viss kategori

- kategorin konstrueras från data

"Det empirinära materialet"

- fältanteckningar från deltagande observation

- intervjuer

ex från en hjärtkonvalescentavdelning (s. 79-81)

Teoretisk mättnad - när ytterligare analys inte längre bidrar till att upptäcka något nytt om en kategori

Kritik mot grundad teori:

I. brist på inre effektivitet (efficiency) - försvaras med ett påstående om yttre effektivitet)

II. oreflekterad syn på databearbetning

- vetenskap är inte bara systematiserat sunt förnuft (s.83) G& S betonar transpiration hos forskaren före kreativitet

TEORETISKT URVAL & FRÅN KATEGORIER TILL TEORI (s.84-88)

Teoretiskt urval

- var ska data insamlas härnäst?

(Grupper eller undergrupper av populationer, händelser, aktiviteter)

-> vilket teoretiskt syfte?

-> denna process av datainsamlingen är kontrollerad av den framväxande teorin

Två huvudsteg:

I. minimerande av skillnaderna mellan grupperna

Syfte: snabbt få fram de grundläggande kategorierna och deras egenskaper

II. maximerande av skillnaderna mellan grupperna

Syfte: utvecklar kategorier/egenskaper genom att undersöka dem i deras största möjliga vidd

Kännetecknande för båda stegen: komparation av data för att generera och vidareutveckla kategorier och deras egenskaper

Kritik: "händelserna lösgörs från den kontext av relationer vari de ingår och knyts istället till aktörernas/forskarens common sense-medvetande"

Från kategori till teori

Hur skapa en teori från ett antal kategorier?

I. kontinuerligt skriva PM om de teoretiska idéer som alltid dyker upp i samband med kodningen, särskilt om samabnd med kategoriegenskaper.

II. finna den kärnkategori, det centrala begrepp, runt vilken de övriga kretsar.

III. ta fram "modeller" över hur kategorierna är relaterade till varandra

teorin - konceptuellt tät

integration av teorin

DOCK: risken att skapa trivialkunskap (ex endast omformuleringar av de empiriska iakttagelserna)

METODIMPLIKATIONER: Artikeln av Orlikowski

Studerar:

- hur CASE-verktyg används och de förändringsprocesser som är knutna till användningen

- Två företag i olika branscher

- data insamlad med hjälp av djupintervjuer

-> olika förändringsprocesser som uppstår i samband med CASE-användning identifieras

Vad är CASE?

Frågeställning:

What are the critical elements that shape the organizational changes associated with the adoption and use of CASE tools?

Analytisk generalisering

Varför grundad teori?

- induktiv

- kontextuell

- processuell

Urval:

- Använt CASE sedan något år tillbaka

- Livscykelverktyg

SCC - konsultfirma i softwarebranschen med 13 000 anställda. Utvecklade CASE-verktyget själv.

PCC - petrokemifirma med 320 anställda. Köpte CASE-verktyget

Datainsamling:

ostrukturerade/semistrukturerade intervjuer, dokumentationsanalys, observationer.

SCC: fem olika applikationsprojekt, fyra veckor per projekt, 119 intervjuer (ca 1- 1,5 timmar).

PCC: nio olika applikationsprojekt, fyrtio intervjuer (ca 1 timme).

Kategorier och deras interaktion med varandra: se bild s 318

Skilda erfarenheter p g a variationer i förändringsprocessen, organisatoriska kontexten samt intentioner bland signifikanta aktörer.

Koppling grundad teori - etablerade teorier (ex innovationslitteraturen).

Incremental change & radical change (se bild 332).

Tillbaka till IS och systemteori