UPPGIFT 1 (10 poäng) (Datamodeller)
-
-
Raumbaugh m.fl. beskriver i sin bok "Object-oriented modeling and design"
en metod som de kallar OMT-metoden. Utvärdera modellen enligt den
utvärderingsmall vi använt på kursen (finns som bilaga).
(4 p)
Tänk dej att du får i uppgift att utveckla ett system som hanterar
lagret för en liten järnaffär enligt OMT-metoden. Beskriv
kortfattat hur du går tillväga och beskriv kortfattat systemet
enligt metoden. (6 p)
UPPGIFT 2 (10 poäng) (Datamodeller)
-
-
Modellbegreppet har varit ett centralt begrepp under kursen och det diskuterar
i utdragen av Wartofsky och Gordon. Försök att definiera vad begreppet
innebär. Motivera ditt svar. (2 p)
I samband med att vi diskuterade modellbegreppet diskuterade vi även
det treparts samband som råder när man skapar en modell, dvs mellan
det avbildade objektet, modellen och den som avbildar (se figur nedan).
Redogör kortfattat för vad dessa samband innebär samt betydelsen
av dessa samband. (4
p)
-
Argumentera för vad du anser vara viktigt att tänka på när
du skapar en modell. Glöm inte att motivera dina svar. (4 p)
UPPGIFT 3 (10 poäng) (Datamodeller)
-
-
Gelernter diskuterar framtiden när det gäller utvecklingen av IT
i boken "Mirror World". Beskriv kortfattat hur Gelernter skulle definiera
en "Mirror World". (3 p)
Tänk dej att du får i uppdrag att skapa en Mirror World för
NUS (Norrlands universitetssjukhus) Beskriv hur du skulle gå
tillväga, vad som skulle ingå i modellen, syftet med din Mirror
World, vilka förtjänster och faror du ser med denna Mirror World.
Glöm inte att motivera dina svar. (7 p)
UPPGIFT 4 (10 P) (Programutveckling)
-
-
Som projektledare för ett ganska stort projekt (minst 8 månader)
har du nu samlat dina medarbetare för en genomgång, där du
meddelar vilka arbetsmetoder som kommer att tillämpas. Du kommer till
punkten "test av programvara", och talar om att en person redan om två
veckor kommer att börja arbeta med denna del av arbetet. Flera personer
i laget invänder: "Vi kan väl inte börja testa innan vi har
någon kod att testa" och liknande synpunkter.
Förklara ditt upplägg så att var och en förstår
varför testarbetet börjar så tidigt och vilka arbetsuppgifter
det handlar om fram till dess att den första koden är klar att
testas.
UPPGIFT 5 (10 P) (Programutveckling)
-
-
I samma projekt som i föregående uppgift har ni nu nått
in i kodningsarbetet. Några moduler är redan testade dels var
för sig och dels integrerade med varandra.
Ytterligare en modul är just färdigtestad som separat enhet. När
den nu integreras med de övriga visar det sig att ett felsymptom som
uppträdde i en av de tidigare modulerna, och då
åtgärdades, plötsligt återkommer. Ange och utred minst
två olika möjliga och sannolika orsaker till detta.
UPPGIFT 6 (10 P) (Programutveckling)
-
-
Allt är nu frid och fröjd i projektet enligt ovan. Problemen från
uppgift 4 och hundra andra problem är nöjaktigt åtgärdade.
Programmet har just passerat det slutliga integrationstestet. Just då
upptäcker kunden att en mycket viktig felkontroll av indata har blivit
bortglömd ända från början. Kunden kräver att detta
omedelbart åtgärdas, eftersom hela systemets funktion äventyras
annars.
Problemet är att Wallström, som skrev all kod för indatamodulerna
just åkt till Bahamas utan mobiltelefon. Det tar flera dagar att hitta
källkoden till den kritiska modulen och därefter visar det sig
att varje försök att lägga till den begärda funktionen
resulterar i olika typer av sammanbrott i programmet. Givetvis finns det
troliga skäl att kritisera Wallströms arbete som programmerare,
men framför allt bör du som projektledare utöva en hel del
självkritik på en hel del punkter. Uppgiften är att formulera
denna kritik utförligt.
-
senast uppdaterad 981028