UPPGIFT 1 (10 poäng) (Datamodeller)

Raumbaugh m.fl. beskriver i sin bok "Object-oriented modeling and design" en metod som de kallar OMT-metoden. Utvärdera modellen enligt den utvärderingsmall vi använt på kursen (finns som bilaga). (4 p)

Tänk dej att du får i uppgift att utveckla ett system som hanterar lagret för en liten järnaffär enligt OMT-metoden. Beskriv kortfattat hur du går tillväga och beskriv kortfattat systemet enligt metoden. (6 p)

UPPGIFT 2 (10 poäng) (Datamodeller)

Modellbegreppet har varit ett centralt begrepp under kursen och det diskuterar i utdragen av Wartofsky och Gordon. Försök att definiera vad begreppet innebär. Motivera ditt svar. (2 p)

I samband med att vi diskuterade modellbegreppet diskuterade vi även det treparts samband som råder när man skapar en modell, dvs mellan det avbildade objektet, modellen och den som avbildar (se figur nedan). Redogör kortfattat för vad dessa samband innebär samt betydelsen av dessa samband. (4 p)


Argumentera för vad du anser vara viktigt att tänka på när du skapar en modell. Glöm inte att motivera dina svar. (4 p)

UPPGIFT 3 (10 poäng) (Datamodeller)

Gelernter diskuterar framtiden när det gäller utvecklingen av IT i boken "Mirror World". Beskriv kortfattat hur Gelernter skulle definiera en "Mirror World". (3 p)

Tänk dej att du får i uppdrag att skapa en Mirror World för NUS (Norrlands universitetssjukhus) Beskriv hur du skulle gå tillväga, vad som skulle ingå i modellen, syftet med din Mirror World, vilka förtjänster och faror du ser med denna Mirror World. Glöm inte att motivera dina svar. (7 p)

UPPGIFT 4 (10 P) (Programutveckling)

Som projektledare för ett ganska stort projekt (minst 8 månader) har du nu samlat dina medarbetare för en genomgång, där du meddelar vilka arbetsmetoder som kommer att tillämpas. Du kommer till punkten "test av programvara", och talar om att en person redan om två veckor kommer att börja arbeta med denna del av arbetet. Flera personer i laget invänder: "Vi kan väl inte börja testa innan vi har någon kod att testa" och liknande synpunkter.

Förklara ditt upplägg så att var och en förstår varför testarbetet börjar så tidigt och vilka arbetsuppgifter det handlar om fram till dess att den första koden är klar att testas.

UPPGIFT 5 (10 P) (Programutveckling)

I samma projekt som i föregående uppgift har ni nu nått in i kodningsarbetet. Några moduler är redan testade dels var för sig och dels integrerade med varandra.

Ytterligare en modul är just färdigtestad som separat enhet. När den nu integreras med de övriga visar det sig att ett felsymptom som uppträdde i en av de tidigare modulerna, och då åtgärdades, plötsligt återkommer. Ange och utred minst två olika möjliga och sannolika orsaker till detta.

UPPGIFT 6 (10 P) (Programutveckling)

Allt är nu frid och fröjd i projektet enligt ovan. Problemen från uppgift 4 och hundra andra problem är nöjaktigt åtgärdade. Programmet har just passerat det slutliga integrationstestet. Just då upptäcker kunden att en mycket viktig felkontroll av indata har blivit bortglömd ända från början. Kunden kräver att detta omedelbart åtgärdas, eftersom hela systemets funktion äventyras annars.

Problemet är att Wallström, som skrev all kod för indatamodulerna just åkt till Bahamas utan mobiltelefon. Det tar flera dagar att hitta källkoden till den kritiska modulen och därefter visar det sig att varje försök att lägga till den begärda funktionen resulterar i olika typer av sammanbrott i programmet. Givetvis finns det troliga skäl att kritisera Wallströms arbete som programmerare, men framför allt bör du som projektledare utöva en hel del självkritik på en hel del punkter. Uppgiften är att formulera denna kritik utförligt.

senast uppdaterad 981028