Artikelförfattare: Thomas kap 7

Sammanfattande student: Charlotte Sjöö

Coordination Breakdowns: How Flexible is Collaborative Work?
Steve Easterbrook

För att skapa en bra gruppvara hävdar Easterbrook att man bör ta tillvara på de konflikter som uppstår under utvecklingen av en programvara. Konflikter indikerar på att vi inte är överens och dessa oegentligheter bör redas ut innan systemet är färdigdesignat. Författaren pekar på två nyckelfaktorer som han anser är betydelsefulla för att samarbete i grupp skall upprätthållas och bli så fruktbart som möjligt:

Shared understanding-två eller flera personer har likvärdiga förväntningar på en situation. Med förväntningar menas hur de ser på situationen och hur de tror att den kommer att utvecklas.

Konflikt - Personer som interagerar med varandra och upplever en motsättning vad det gäller mål och värderingar och som ser den andre parten som ett potentiellt hinder för att nå sitt mål.

Easterbrook menar att en produktiv grupp bör växla mellan dessa stadier för att inte processen skall stagnera.

Ett annat begrepp som artikelförfattaren tar upp, och som man kan säga är ett förstadium till konflikt, är: breakdown, till exempel att en person gör något som man själv inte hade förväntat sig. Breakdowns är en indikator på att "shared understanding" inte råder. Mekanismer som styr breakdowns är till exempel att individers eller gruppers mentala modeller inte överensstämmer med varandras. Författaren ger tips på tekniker för att ta hand om breakdowns och för att provocera fram en konflikt:

Gester, ansiktsuttryck, kroppshållning, gemensamma referensramar m.m. är mekanismer som underlättar kommunikation och möjliggör shared understanding. Tekniker som kan behövas tas till för att utveckla shared understanding är:
   E-mail till exempel har många fördelar eftersom det är ett snabbt och enkelt kommunikationsmedel, asynkront, mail kan arkiveras och skickas vidare m.m. Men det finns också nackdelar. Mycket information som man får vid ett vanligt face-to-face möte går förlorat, vid e-mail till ex. får du ingen information om avsändarens ställning, status, klädsel, ansiktsuttryck, med mera. Den informella tonen i brev som e-mail inbjuder till kan ibland bli missvisande och inte passa för situationen. Dessa nackdelar gör att vissa problem (konflikter) uppstår när organisatoriska och kulturella normer ignoreras ( den informella tonen). Eftersom e-mail är så enkelt att skicka till en likväl som till många, skickas det ibland alltför flitigt, vilket resulterar i att och många mottagare får ta emot mail som inte är relevant för dem. Humor och ironi kan missförstås eller gå förlorat när meddelanden bara består av text.

Ett sätt för att avhjälpa detta problem (coping strategies) har varit att införa tecken och
figurer för att förmedla känslor ("smiley faces").