Artikelförfattare: Thomas kap 6
Sammanfattande student: Kaj Backman
Early Evaluation
of the Organisational Implications of CSCW Systems
Peter Thomas
(Eason och Olphert) kapitel 6.
Datorsystem som stödjer samarbete förändrar människornas sätt att interagera. Vissa studier visar att makten i organisationen centraliseras, andra visar decentralisering av makt. CSCW system har en kraft att förändra organisationen i något avseende. CSCW vill försöka nå samma samarbetsmöjligheter som face-to-face möten ger. CSCW är beroende av att utvecklare skall kunna förutse och planera innebörden av att implementera ett nytt system i en organisation. I designprocessens tidigare skede kan en formativ bedömning/utvärdering utföras. Bedömningstekniken kan användas när en organisation överväger om att implementera en ny typ av CSCW. I huvudsak finns 2 tekniker, där systemutvecklaren är utanför användarsammanhanget.
1. Logical-Positivist
Approach
En objektiv analys
utförs av de konsekvenser som ett införande av ett nytt system
i en organisation kan medföra. Det som är intressant att iakttaga
är b l a förändringar i organisationsstruktur-kultur, processer
mm. 3 problem kan finnas:
The user Cost-Benefit
Assessment Method
Liksom ovanstående
tekniker skall den här metoden utveckla ett användarscenario
och en process där stakeholders i en organisation kan förutse
och bedöma innebörden av ett nytt system. För att lyckas
med metoden måste den vara enkel, robust och stödja strukturer
som gör framtiden så verklighetstrogen som möjligt. I huvudsak
finns det 3 steg. Inledande organisationsanalys, beskriver användare
och arbetsroller. Usage scenario, specificerar funktionalitet av det tekniska
systemet på organisations-strukturen, beskrivning av mål och
datastruktur. Arbetsrollsstruktur, eventuella förändringar i
org. strukturen, ansvarsfrågor mm. Utvärderingsprocessen, visar
effekterna, för-nackdelar och vinst-kostnader. Det visar vilka troliga
"vinnare och förlorare" som finns om systemet implementeras.
Användargrupper kan använda sig av checklistor för att göra bedömning av vad systemet kan medföra för konsekvenser. Förändringar kan ses i främst i uppgiftslösandet, arbetets innehåll och förändringar i kommunikation och makt i organisationen. Via en poängsättning görs en vinst/kostnads bedömning.
Reflektioner
Det är osäkert
hur användbar metoden är, går det verkligen att förutsäga
och avslöja innebörden av en system implementation? Hur betydande
är metoden för designprocessen? Vilken effekt har den? Det ställs
stora krav på användare och stakeholders och deras kunskap kring
design, har de någon grund att stå på för att göra
sina omdömen och bedöma kvalitén i representationen i
t e x användarscenariot?
Utvecklingsmöjligheter
Förbättra
poängsättningen i vinst/kostnads bedömningen.
Utöka checklistan
så den täcker fler variationer i möjliga intryck.
Användarscenariona
kan utvecklas i kvalité.
Ytterliggare utvärdering
av metoden, inkludera fler icke användare som t e x köpare och
systempersonal.