Artikelförfattare: Thomas, kap 3
Sammanfattande student: Per Anders Wallgren
Detta kapitel vill visa på en bred bild av olika mätsätt för att få kunskap om olika former av "mediated communication" som gör att man kan förutspå kommunikationens effektivitet.
"Mediated communication",
eller medlande kommunikation, uppgift är att medla konversationer
mellan människor om deras arbete. Uttrycket "medlande kommunikation"
har kommit till för att särskilja det från ansikte mot
ansikte kommunikation.
I kapitlet förespråkar
man en kvantitativ ansats. Tidigare har den kvalitativa ansatsen dominerat
undersökningsområdet av kommunikationsprocesser. Författarna
presenterar ett antal mätsätt som kan utföras till en låg
kostnad och som går relativt snabbt och enkelt att utföra.
Common Ground refererar till delade kunskaper, antagningar och värderingar som kan finnas mellan deltagare i en konversation. Författarna menar att kommunikationen inte är lyckad och effektiv förrän konversationsdeltagarna har etablerat en viss grad av Common ground. Genom att mäta en konversations Common ground kan man exempelvis särskilja två konferenssystems användning och fördelar
Konversationens innehåll kan mätas på genom olika tekniker eller metoder. Författarna tar upp tre olika tekniker. Den första tittar på användningen av första och andra pronomen, som exempelvis "I", "We", "You". Det andra handlar om Coreferring expressions som mäter användningen av "it", "they", "he", "she" etc. Genom att mäta Coreferring expression kan man avgöra om konversationsdeltagarna har uppnått någon Common ground . Breakdowns är det tredje sättet att mäta konversationens innehåll.
Konversationens struktur kan mätas genom att studera hur ämnen behandlas, Topic mention, och genom att titta på hur långa konversationsdeltagarna uttalande är , avbrott i konversationen samt var konversationsdeltagarna tittar när de kommunicerar.
I slutdiskussionen menar författarna att ovan nämnda mätsätt ska användas i utvärderingen av olika former av medlande kommunikation. De poängterar dock att frågan om hur dessa mätningar av kommunikationsprocesser ska relatera till arbetskontexten fortfarande står kvar.
Författarna
anser att det finns fem kriterium för en lyckad konversation eller
interaktion.
Dessa är ;
ease of communication, clarity of communication, task focus, non-verbal
sensitivity samt interactivity. Genom att använda ovan nämnda
mätsätt kan man mäta dessa kriterium.
Avslutningsvis menar
författarna att detta kapitel argumenterar för kvantitativa mätningar
av kommunikationsprocesser. Kapitlet har till uppgift att föda en
vidare diskussion inom detta område. De vill genom artikeln sätta
upp ett ramverk för utvärderingen av skillnaden mellan olika
medlande kommunikationssätt samt identifiera potentiella kvantitativa
mätsätt.