Artikelförfattare: Holtham
Sammanfattande student: Malin Ulander Nilsson
--- Integrating technologies to support action ---
Dagens utveckling
av gruppvaror har medfört ett ökat behov av att fokusera på
hur man ska integrera CSCW i själva styrandet av en verksamhet och
inte bara i specifika processer eller uppgifter i den. Artikleln fokuserar
på den högre ledningen i organisationer och deras arbete på
gruppnivå.
Den historiska utvecklingen
av stöd för organisationsledning började med Management
Information Systems (MIS) som främst var till stöd för rutininformation
på mellannivå. På 70-talet fokuserade man mer på
strategiska behov i fråga om styrning och Desicion Support Systems
(DSS) utvecklades. En ny typ av gruppsystem kom i slutet av 80-talet och
det var Group Decision Support Systems (GDSS) och dessa var tänkta
att stödja beslut på gruppnivå och dessa representerar
en särskilt typ av gruppvaror. På 90-talet har en ny dimension
av gruppvaror utvecklats, workflow. Dessa innefattar både de traditionella
transaktionerna av data via en databas, och person-person- och många-mångakommunikation,
samt övriga möjligheter till delad information som gruppvaror
stödjer. I dag finns över hundra olika gruppvarupaket som kan
delas in och kategoriseras på olika sätt. Utvecklingen av gruppvaror
domineras av tre olika koncept och dessa är:
* informationssystem
för ledning (Executive Information Systems, EIS)
* gruppvaror
* workflow
Holtham skriver
i sin artikel om behovet av ett ramverk som kan innesluta CSCW i ett vidare
perspektiv och som kan vara stöd för beslutsfattare/ledning i
en organisation. Många gruppvaror har utvecklats utifrån ett
rent tekniskt perspektiv utan större hänsyn till kontexten eller
människorna. CSCW medför möjligheten att överbrygga
gapet mellan tekniken och de mänskliga och sociala aspekterna. Författaren
nämner fyra områden som man särskilt bör fokusera
på och dessa är: organisationsledare, information, mänskliga
och sociala aspekter och teknologi. Vidare skriver han att det tills i
dag pratats och fokuserats mycket på beslutstöd för ledning/beslutsfattare.
Han anser att det behövs ett ramverk som integrerar de fyra områdena
ovan och framhäver behovet av system som inte bara stödjer beslut,
utan som också stödjer handling, "Systems to Support Action"
(SSA). De tre koncepten som nämnts tidigare motsvarar var för
sig en speciell dimension (EIS-förståelse, Gruppvaror-kommunikation
och Workflow-procedur) och alla tre behövs för att komplettera
SSA i någon mening.
Det viktigaste är
inte vilka tekniker som används eller finns att tillgå, utan
det viktigaste är förståelsen för på vilket
sätt tekniken kan vara till stöd i fråga om ledning. SSA
tar sitt fokus bortom förbättringar i informationshantering och
även bortom förbättringar i beslutsfattande. Problemet i
många organisationer i dag ligger inte i själva beslutsfattandet,
utan i den efterföljande handlingen och det är viktigt att ha
detta i åtanke och ta hänsyn även till handling. Holtham
anser det viktigt att tänka i termer av ett "action toolkit" innehållandes
en mängd olika verktyg för stöd av antingen små eller
stora aspekter av arbetet i en ledningsgrupp.