Artikelförfattare: Grudin & Palen
Sammanfattande student: Inge Hogstam
Why Groupware
Succeeds: Discetion or Mandate
Varför gruppvaror
lyckas: Frivillighet eller Order
Inledning
Artikels största
del behandlar införandet av gruppvaror i två olika IT företag,
Micro Soft samt Sun Microsystems. Artikel inleds med en kort historie beskrivning
av mötes ledning/schema läggning (Meeting scheduling) med sk
Office program
Enanvändar
system som ofta är relativt enkla kan bli använda utan eller
med lite "tvång". Medan Komplexa fleranvändarsystem kräver
ledningens uttalade stöd. Samt att användningen blir beordrad.
Gruppvaror ligger
någonstans emellan dessa två ytterligheter och är på
många sätt beroende av en kritisk massa. Order om användandet
kan komma uppifrån och utöva tryck på användarna
tills den kritiska massan har uppstått och systemet kan klara sig
själv. Grudin och Palen skriver att gruppvaror har problem med att
få ledningens stöd ändå är gruppvaror så
beroende på att användarna faktiskt använder applikationerna.
Mötes rutiner
1985 och 1995
I det tidiga 80talet
infördes office paket i stora organisationer och där bland fanns
elektroniska schemaläggnings program. Dessa även om ett behov
fanns i organisationerna användes dessa normalt sätt inte i någon
större omfattning. Att programmen inte användes berodde på
flera faktorer bland andra fast de flesta hade datorer var dessa inte tillräckligt
starkt uppkopplade mot nätverket.
Undersökningen
hos Micro Soft och Sun Microsystems
"Plus Me" eller
"Browse me"
Faktorer som stödjer
framgångsrik användning (Factors Contributing to Successful
adoption) Obs punkterna är inte identiskt lika med rubrikerna på
styckena som behandlar dessa. Min anm.
- Infrastruktur,
inkl. nätverk, program, support och sätt att använda
(behavior).
- Applikations funktionalitet.
- Användbarhet
och flexibilitet stöd av GUI.
- Aspekter på
användargränssnittet och yttre tryck.
- Teknik accepterande
(adoption)
Infrastruktur
Båda företagen
har organisationsvida nätverk med arbetsstationer (Sun) och PC (Micro
Soft). Både Sun Och Micro Soft har tekniskt avancerade support och
underhålls funktioner.
Funktionalitet
Produkterna Scheudle+
och Calendar Manager har mognat i organisationerna under tio år.
Dessa är starkt kopplade till skrivbords miljön, Epost och företagets
online information. Epost framhölls som viktig för det tidiga
accepterandet. Men även tillsynes oviktiga funktioner som att lägga
in återkommande möten. Flexibiliteten bland integritets inställningar
anses som viktiga.
Användbarhet
Skribenterna betonar
att lättanvändbarhet och att systemet är roligt att bruka
(enjoyment) är starka motivatorer. De moderna applikationerna kunde
användas på en rad olika sätt beroende på kontexten.
Systemen användes även till schemaläggning av orelaterat
material t.ex. rent privat information. Det siste förstärkte
calender disciplinen dvs behavor i infrastrukturen.
Universell användning
och tryck
"the only way that
makes it useful is that evryone is using it"
För att systemen
för schemaläggning skall fungera krävs i princip att alla
använder applikationen vilket i sin tur ger ett ökat socialt/lednings
tryck och incitament för användning m.a.o. Kritisk massa måste
uppnås.
Teknikens accepterande
det finns inget
unikt mönster för hur grupperna accepterade tekniken utan detta
varierade från chefer uppifrån och ner men även ett nerifrån
upp spridning. När tekniken har blivit vanlig kommer tryck från
alla håll på användande.
Grudins och Palens
slutsatser
"In these large
organizations, groupware can succeed without mandated use, helped by the
congenial functionality and interface features associated with discretionary
use individual productivity tools."
Mina egna slutsatser
Både Sun microsystems
och Micro soft är data företag och antagligen mer IT intresserade
än vad majoriteten av företag är så det kan vara svårt
att dra generella slutsatser vilket även skribenterna påpekar.