Artikelförfattare: Grudin & Palen

Sammanfattande student: Inge Hogstam

Why Groupware Succeeds: Discetion or Mandate
Varför gruppvaror lyckas: Frivillighet eller Order

Inledning
Artikels största del behandlar införandet av gruppvaror i två olika IT företag, Micro Soft samt Sun Microsystems. Artikel inleds med en kort historie beskrivning av mötes ledning/schema läggning (Meeting scheduling) med sk Office program
Enanvändar system som ofta är relativt enkla kan bli använda utan eller med lite "tvång". Medan Komplexa fleranvändarsystem kräver ledningens uttalade stöd. Samt att användningen blir beordrad.
Gruppvaror ligger någonstans emellan dessa två ytterligheter och är på många sätt beroende av en kritisk massa. Order om användandet kan komma uppifrån och utöva tryck på användarna tills den kritiska massan har uppstått och systemet kan klara sig själv. Grudin och Palen skriver att gruppvaror har problem med att få ledningens stöd ändå är gruppvaror så beroende på att användarna faktiskt använder applikationerna.
 
Mötes rutiner 1985 och 1995
I det tidiga 80talet infördes office paket i stora organisationer och där bland fanns elektroniska schemaläggnings program. Dessa även om ett behov fanns i organisationerna användes dessa normalt sätt inte i någon större omfattning. Att programmen inte användes berodde på flera faktorer bland andra fast de flesta hade datorer var dessa inte tillräckligt starkt uppkopplade mot nätverket.
Undersökningen hos Micro Soft och Sun Microsystems
"Plus Me" eller "Browse me"
Faktorer som stödjer framgångsrik användning (Factors Contributing to Successful adoption) Obs punkterna är inte identiskt lika med rubrikerna på styckena som behandlar dessa. Min anm.
- Infrastruktur, inkl. nätverk, program, support och sätt att använda  (behavior).
- Applikations funktionalitet.
- Användbarhet och flexibilitet stöd av GUI.
- Aspekter på användargränssnittet och yttre tryck.
- Teknik accepterande (adoption)
 
Infrastruktur
Båda företagen har organisationsvida nätverk med arbetsstationer (Sun) och PC (Micro Soft). Både Sun Och Micro Soft har tekniskt avancerade support och underhålls funktioner.
Funktionalitet
Produkterna Scheudle+ och Calendar Manager har mognat i organisationerna under tio år. Dessa är starkt kopplade till skrivbords miljön, Epost och företagets online information. Epost framhölls som viktig för det tidiga accepterandet. Men även tillsynes oviktiga funktioner som att lägga in återkommande möten. Flexibiliteten bland integritets inställningar anses som viktiga.
Användbarhet
Skribenterna betonar att lättanvändbarhet och att systemet är roligt att bruka (enjoyment) är starka motivatorer. De moderna applikationerna kunde användas på en rad olika sätt beroende på kontexten. Systemen användes även till schemaläggning av orelaterat material t.ex. rent privat information. Det siste förstärkte calender disciplinen dvs behavor i infrastrukturen.
Universell användning och tryck
"the only way that makes it useful is that evryone is using it"
För att systemen för schemaläggning skall fungera krävs i princip att alla använder applikationen vilket i sin tur ger ett ökat socialt/lednings tryck och incitament för användning m.a.o. Kritisk massa måste uppnås.
Teknikens accepterande
det finns inget unikt mönster för hur grupperna accepterade tekniken utan detta varierade från chefer uppifrån och ner men även ett nerifrån upp spridning. När tekniken har blivit vanlig kommer tryck från alla håll på användande.

Grudins och Palens slutsatser
"In these large organizations, groupware can succeed without mandated use, helped by the congenial functionality and interface features associated with discretionary use individual productivity tools."
Mina egna slutsatser
Både Sun microsystems och Micro soft är data företag och antagligen mer IT intresserade än vad majoriteten av företag är så det kan vara svårt att dra generella slutsatser vilket även skribenterna påpekar.