Artikelförfattare: Button & Dourish
Sammanfattande student: Ylva Taubert
Technomethodology: Paradoxes and Possibilities
Vid design av tekniken
har man mer och mer börjat betona vikten av ett socialt prespektiv.
Eftersom etnometodologi vänder sig från strukturer och teoretiserande
och i stället undersöker hur man faktiskt agerar i olika situationer
så har designer funit att etnometodologin ger en god inblick i hur
arbete organiseras. Dock finns vissa faror i denna teori, bl a för
att den går ner på en detaljnivå vid studerandet av interaktion
och handling. I den här artikeln ger Button och Dourish förslag
på hur etnometodologin kan avnändas och förändras
för att kunna stödja design av tekniken. Denna nya metod kallar
de för teknometodologi.
De
etnometodologiska undersökningar som gjorts har lett till kritik av
designen på gruppvaror. Få applikationer har visat sig bra
och detta beror inte på teknikens begränsningar utan på
att de inte kunnat stödja arbetet och kommunikationen som den såg
ut i den verkliga arbetsmiljön.
Teknik och design - två paradoxer
Etnometodologi som
studerar handling och arbetsstätt på detaljnivå har påvisat
en paradox vid designen av gruppvaror - systemdesignparadoxen. Det paradoxala
ligger i att introduktionen av en teknik som ska stödja storskaliga
aktiviteter samtidigt förändrar de småskaliga detaljerna
av aktiviteten och därmed underminerar dem, trots att det är
genom dessa som man uppnår det storskaliga. Det finns ett ömsesidigt
beroende mellan små handlingar och helheten, dvs ett bra resultat
och det är därför viktigt att en gruppvara stödjer
alla de små vardagliga arbetsuppgifterna som ingår i arbetet.
Detta
leder fram till att etnometodologin hamnar i en paradox - teknometodologiparadoxen.
Eftersom etnometodologi analyserar specifika situationer på detaljnivå
hävdar vissa att metoden inte är särskilt användbar
vid utformningen av stora, nya system då tekniken och systemdesignen
ständigt förändras.
Att lära från etnometodologi
Den viktigaste frågan för teknometodologin är hur man kan använda sig av etnometodologin i designprocessen. Författarna utgår från tre olika sätt:
* Att lära av
etnometodologen: enl denna modell så gör etnometodologen en
fältundersökning för att sedan kunna fungera som en länk
mellan designern och användarna. Under hela processen samarbetar designern
och etnometodologen.
* Att lära
från etnometodologiska rapporter: etnometodologen går ut på
fältet och gör en noggrann analys som han presenterar i en rapport.
Denna rapport använder sig sedan designern av i sitt arbete.
* Att lära
från etnometodologin: målsättningen är att "desingen
upptar den analytiska aspekten av etnometodologi och att etnometodologi
ikläder sig designens praktiska mantel" så att de två
metoderna sammansmälter i en "hybriddisciplin" med det bästa
ur båda metoder. Det är detta nya arbetsstätt som författarna
kallar teknometodologi.
Kritiker har hävdat
att etnometodologi saknar förmåga att göra generaliseringar
eftersom det är en metod som bara studerar detaljer och specifika
situationer. Button och Dourish menar att det är en kortsiktig kritik
eftersom många av de sociala mekanismer som etnometodologi beskriver
finns i många olika sociala sammanhang. Vid design av gruppvaror
är det viktigt att ta hänsyn till dessa och förstå
hur de uppkommer och fungerar. Målsättningen med teknometodologi
är alltså att genom etnometodologins grundliga analyser av specifika
situationer uppnå en känsla för strukturer eller generella
handlingsmönster som designern kan använda sig av vid generalisering
och abstraktion av människors handlande och arbessätt.