Artikelförfattare: Bannon
Sammanfattande student:
Mikaela Asplund
"Use designs and evaluations"
Huvudkärnan i artikeln: Att design och utvärderingsarbete för ofta utförts som två separata och oberoende aktiviteter.
Fokus: på design och utvärdering inom mjukvaru-utveckling och speciellt inom CSCW.
Under de senaste åren har intresset
för att förstå designprocessen ökat.
Den tidiga föreställningen
att en design materialiseras "out of the blue" har fått ge vika för
att man idag försöker förstå hur design-teams engagerar
sig i fingranskande analys av arbetsbehovet hos specifika individer i en
specifik kontext.
Bannon anser att vissa aspekter i designprocessen inte har uppmärksammats tillräckligt mycket. Dessa aspekter finns inom områden såsom: användning, testning och utvärdering = nödvändiga och sammantvinnade aspekter inom iterativ design.
Användning (dvs användarsituationen)
kan ses som grunden för design.
Denna alternativa idé tillåter
en att se hur design kan växa fram ur en förståelse av
hur systemet brukas/missbrukas, som en sporre för "återskapande"
(re-design).
Observationer av användning
kan utföras på flera olika sätt: enkla modeller & prototyper
® fältstudier med potentiella användare (som i klassisk utvärdering).
Bannon menar (dock) inte att man
ska behöva utföra rigorösa utvärderingar i början
av designprocessen, utan att man i början snarare ska utföra
sk "enkel" utvärdering , m h a mock-ups eller enkla prototyper m fl.
Dessa studier kommer att variera i djup och utsträckning allt eftersom
designkonceptet utvecklas.
- Förändring i perspektiv
CSCW
En designers intuition kring användbar
mjukvara för grupper är med all sannolikhet klen, därav
blir förståelsen för anv.situationen ännu mer viktig
inom CSCW än inom "vanlig" mjukvaru-design.
Bannon anser att behovet av att
förstå anv.sit. och behovet av iterativ design har negligerats
i begynnelsen av CSCW. (Det fanns inget empiriskt stöd för de
tidiga modellerna/metoderna).
B. Förespråkar en mer
pragmatisk syn på hur vi kan förbättra kvaliteten i systemen,
dvs istället för att man spenderar mycket tid och möda på
formellt utvecklade utvärderingskoncept så ska tonvikten ligga
på praktisk utvärdering. För att man på en
mer "basic" nivå ska få veta huruvida det designade systemet
verkligen utför de avsedda funktionerna.
Olika former av utvärdering:
- expertutredning, frågeformulär,
verbala rapporter, kontrollerade experiment, informella observationer m
fl.
- formativa eller summativa utvärderingar
Nyligen har intresset väckts för etnografiska metoder som ytterligare en form av datainsamling och analys för utvärdering. Vissa anser att etnografiska metoder ej är passande pga av att de är kvalitativa och att det inte finns någon måttstock att jämföra med. Andra anser att dessa metoder ökar förståelsen för hur människor jobbar med och kring designade system, och ger information hur väl systemet systemet uppfyller sitt syfte.
Det är dock svårt att överföra/översätta etnografi till systemdesign.
Bannon anser att det är viktigt
att få designers att förstå behovet av tidig systemutvärdering.
Att alla medlemmar i teamet blir medvetna om vikten av användarstudier,
både formella och informella.