Fördjupningsalternativet statistik Utöver de programspecifika målen skall den stu- derande förvärva grundläggande kunskaper i sta- tistisk metodologi, teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter så att statistiska undersök- ningar kan genomföras självständigt, förmåga att kritiskt värdera de statistiska metoder som behandlas under utbildningen. Fördjupningsalternativet företagsekonomi Utöver de programspecifika målen skall den stu- derande förvärva fördjupade kunskaper i före- tagsekonomi. De övergripande målen är att skapa förståelse för företagets/organisationens villkor och framtida utmaningar, att ge ingående kunskaper om ekonomisystems roll och funk- tionssätt i ett informationsteknologiskt perspek- tiv med inriktning mot s k controlling, att ge grundläggande kunskaper i de uppgifter som är kopplade till marknadsföringsfunktionen i ett varu- eller tjänsteproducerande företag, att ge grundläggande kunskaper om olika sätt att organisera och leda ett företags verksamhet. Fördjupningsalternativet kulturgeografi Utöver de programspecifika målen skall den stu- derande förvärva kunskaper om människans vill- kor i olika geografiska, socioekonomiska och kul- turella miljöer, inklusive geografiska analyser av befolkningsutveckling, miljöpåverkan, ekono- misk utveckling, global interaktion, markanvänd- ning och samhällsplanering, i samhällsgeo- grafisk teori och metodik samt praktisk samhälls- planering, om datorkartografi, korologi, spatial analys och rumsliga system, samt bli förtrogen med verktyg för geografiska informationssystem, spatial analys och geografiska simulerings- modeller. Uppläggning av utbildningen Programmet leder till magister- (160 poäng) resp. kandidatexamen (120 poäng) med inrikt- ning mot systemvetenskap. Huvudämnen kan vara informatik, statistik, företagsekonomi eller kulturgeografi. Inledningsvis studerar man ett basblock om 60 poäng, till vilket man har garanterad plats. Därefter studerar man valbara respektive fria kurser (se planen bredvid). För de valbara kurserna har man platsgaranti för studier i informatik, statistik, företagsekonomi och kulturgeografi. |
Basblock 60 poäng Introduktionskurs (informatik) 5 poäng Kommunikationsteknik 5 poäng Samhällsvetenskaplig metodkurs (statistik) 10 p Diskret matematik 5 poäng Informatik A2 15 poäng Informatik B 20 poäng Fördjupningsalternativ med olika inriktningar, 100 poäng Informatik inriktning 1. Informationssystem & organisationer Valbara kurser 40 p t ex företagsekonomi, sociologi, statistik, statsvetenskap Fria kurser 20 poäng Informatik C 20 poäng Informatik D 20 poäng 2. Informationsteknologi och människor Valbara kurser: 40 p t ex pedagogik, psykologi, sociologi, Media & kommunikation Fria kurser: 20 poäng Informatik C 20 poäng Informatik D 20 poäng 3. Metoder & konstruktion Valbara kurser: 40 p t ex statistik, matematik filosofi, lingvistik Fria kurser: 20 poäng Informatik C 20 poäng Informatik D 20 poäng Statistik inriktning Valbara & fria kurser: 30 poäng Statistik 70 poäng Företagsekonomisk inriktning Valbara & fria kurser 20 poäng Företagsekonomi: 80 poäng Kulturgeografisk inriktning Valbara & fria kurser: 20 poäng Kulturgeografi: 80 poäng |
Föregående sida,
nästa sida i dokumentet