
Entreprenörskap i nätverkssamhället (forts.)

Informationsteknologi
för arbete och lärande i grupp, 10 poäng
Kursen avser att
ge en teoretisk grundad förståelse för hur informationsteknologi
kananvändas för att stödja människor som samarbetar,
samt hur tekniken kan användas i lärandemiljöer som baseras
på gruppbaseratlärande. Detta görs med utgångspunkt
i gruppers och individers sätt att arbeta och lära. Forskningsområdena
Computer-Supported Cooperative Work, Computer Support forCollaborative
Learning och Groupware ägnas härvidlag särskilt intresse.
Kursen lägger stor viktvid de frågor av sociologisk, socialpsykologisk
och pedagogisk karaktär som aktualiserassamband med grupparbete
och gruppbaserat lärande, exempelvis konflikter, individuellaolikheter,
ledarskap och olika inlärningsstilar och preferenser i arbetssätt.
Utifrån de teoretiskaramar som behandlas härleds principer
för design, användning och värdering avinformationsteknologi
för samarbete och gruppbaserat lärande. Kursen behandlar särskiltolika
former av så kallad grupprogramvara, till exempel elektronisk post,
datorstöd förgruppvara, elektroniska konferenser samt videokonferenssystem
och system för desktopvideo.
Entreprenörskap, 10 poäng
I
denna kurs introduceras entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde.
Huvudsyftet är attutveckla kunskap om och förståelse
för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser.Kursens
fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling.
Det kan uttryckas både i formav etablering av nya företag
och som förnyelse av befintliga företag. Mer specifikt syftar
kursen tillatt;
- ge förståelse för entreprenörskapsbegreppet
ochdet entreprenöriella perspektivet,
- ge kunskap om entreprenörskapets
drivkrafter,särdrag och sammanhang,
- ge insikt i olika affärsutvecklingsprocesser,
-
ge kännedom om några av entreprenörskapsfältets
informationsresurser och att utvecklastudenternas kommunikativa förmåga.
Digitala affärer, 10 poäng
Kursen behandlar de framväxande
mönster av ITanvändning som i grunden påverkar förut-sättningarna
för organisationers handlingar och utveckling. Några exempel
på sådan IT-användning är affärssystem, agenter,
CRM, digitala handelsplatser, mikrobetalningaroch mobila tjänster.
Inom kursmomentet fokuseras speciellt IT-användningensbetydelse
för olika möjligheter att bedrivaaffärsverksamhet, framför
allt dess betydelse för den grundläggande affärslogiken.
Projektarbete,
10 poäng
Kursen avser att ge de studerande tillfälle atttillämpa
vetenskapligt orienterade synsätt i samband med att de självständigt
och kritisktformulerar och löser problem inom ämnet informatik.
Momentet innefattar val av projekt,problemformulering och avgränsning,
problemlösning samt utarbetande av en skriftlig rapport. Den skriftliga
rapporten presenteras på en speciellt arrangerad konferens.
Ordningsföljden på kurserna i programmet kankomma att ändras.
|