(Version
020923-1315)
UNIVERSITET, ARBETSMILJÖ, POLITISK KORREKTHET
[UNIVERSITY,
WORK ENVIRONMENT, POLITICAL
CORRECTNESS]
av
Kristo Ivanov (2002, version 220811-1110)
Umeå
Universitet, Inst. för Informatik, SE-90187 UMEÅ
http://www.informatik.umu.se/~kivanov/WorkEnv.html
ABSTRACT IN ENGLISH:
The paper
(in Swedish), completed with an extensive
bibliography (mostly in English), refers to the perceived process of
bureaucratization of the university and shift of focus from teaching and
research to administration and politics. It can be related to the debate on the
New Public
Management originating in sytems analysis in public policy, and to the phenomenon
of so-called political correctness. The bibliography takes in account the
criticism that historically has been directed against what should be considered
as the main missions of the university institution.
-----------
I Västerbottens-Kuriren
den 3 april 2001 skrev jag ett inlägg som fick rubriken "Maktens arrogans
vid universitetet: Arbetsmiljön blir inte bättre - nedsättande behandling av
personal en orsak". Rektor hade kallat lärare och forskare till en
diskussion av vad som görs för att beakta arbetsmiljöinspektionens anmärkningar
liksom resultat från Statistiska Centralbyråns pilotenkät (http://www.sulf.se/download/undersok/arbmumu.pdf).
Arbetsmiljön eller snarare universitetet har blivit ett stort problem, eller
snarare, en universitetskris av den dignitet som historiskt gav upphov till de
stora debatterna om universitetets idé (se referenserna längre ned).
Inledningsvis skrev jag bl.a.
att rektors goda avsikter att åtgärda problemen kan inte betvivlas men
"vägen till helvetet är stenlagd med goda avsikter" och
misstänksamhet bland de universitetsanställda är utbredd. Vissa kanske uteblev
från det dåligt besökta mötet av opportunism i den mening att de trodde att de
själva inte hade något att vinna från det. Det var också en fråga om rädsla för
att göra bort sig eller bli "svartlistade" i fall de råkade ge sig in
i en svår och kontroversiell diskussion. Jag skrev också om upplevelser av en
nedsättande behandling av personalen, att sökande av tjänster fått höra att
klagomål över köns- och åldersdiskriminering riskerar att leda till
repressalier, att dekaner ålägger underordnade skyldigheter som de själva
smiter ifrån, att lönepolicy tolkas naivt och nedsättande tvärtemot
lönepolicyns naivt goda avsikter, att brev med anhållan till överordnade organ
eller chefer förblir obesvarade i månader. Allt detta upplevs som en
"maktens arrogans" som är förödande för lärarnas
självkänslan, motivationen, den personliga integriteten och respekten
för universitetet och dess ledning. Det finns i ledningen de som upplever vad
jag skrev som allvarlig kritik och särskilt bekymmersamt upplevs det jag skrev
om svartlistning och repressalier: rektor undrar nog i vilka sammanhang
förekommer det. Frågan är vart denna undran skulle kunna leda till. Det kanske
är naivt att tro att en rektor kan verka meningsfullt inom ramen av en
motsträvig väletablerad ledningskultur och motsvarande medarbetare som den är
beroende av.
Jag skrev också om den brist på
civilkurage som gör att universitetet underdånigt ansluter sig till politisk
korrekthet (PK). På senare år har det gått troll i universitetets förhållande
till dito svårdefinierad PK som uppenbarligen är en del av ett större
kulturellt mönster med rötter, som idag ofta är fallet, från USA (jfr. "A
conscience-racked nation" i The Economist
den 11 sept. 1993, "An all-American industry" den 25 dec 1993 och "Scrap
affirmative action" den 17 mars 2001). Man överför bördan till lärare och forskare i form av
betungande policies, och välmenande planer och
avrapporteringar (PA) som utgår från en statistik som bortser från 40 års vetenskapmetodologisk kritik mot den logiska empirismen och
bortser från resurser, ömsesidiga beroenden och social verklighet. Därför kunde
deltagarna i det ovannämnda arbetsmiljömötet höra ledningens myndiga budskap
att allt enligt lagen "avrapportering kommer att krävas av institutionerna
om vidtagna arbetsmiljöåtgärder". Med andra ord: prefekter som skulle
behöva stöd får på sätt extra pålagor inklusive obligatoriska ledarutbildningar
av diskutabelt värde. Undertecknad vet därför att han varit med.
Tillkommer alltså nya
förmyndarpålagor som obligatoriska stödutbildningar som t.ex.
ledarskapsutveckling som prefekter genomgå, handledarutbildningar som
handledare skall genomgå, och pedagogiska utbildningar som inte minst blivande
docenter skall genomgå (jfr. Lasse Ekstrands debattinlägg i Universitetsläraren
6/2001, http://www.sulf.se). Förmodligen klarar de då distanskurser med mindre
lärartäthet och lärarkompetens dock med flera studenter med sämre förkunskaper
i det nya industriella och virtuella universitetet (jfr. SOU 2000:13 om
"nya villkor för lärandet"). Tidigare hade man redan hört krav på att
alla lärare skulle genomgå obligatorisk jämställdhetsutbildning och nu får man
förmoda genusutbildning och snart etnisk mångfald efter det att man redan
utlyst och påbörjat (cf. Universitetsläraren 13/2002, p. 12)
universitetslärarnas och -ledarnas kompetensutveckling på hbt-området
(homo- och bisexuella samt trans-personer). Det är symptomatiskt nog att rektor
med rätt hade tvivel angående delar av förslaget på ny jämställdhetspolicy för
universitetet men visst orkar man knappast med motsvarande granskning av nya
handlingsplanen för etnisk mångfald (Aktum
2/2001, ss. 4-7). Genus tycks för övrigt ha blivit det
enda ämnet eller "perspektivet" utöver pedagogik som idag får och
erbjuder anslag för att anlägga egna "perspektiv" på alla övriga
universitetsämnen (jfr. Vetenskapsrådets annonser i Universitetsläraren
6/2001 och Rothstein i Göteborgs Posten den 17
juni 2000). Tillkommer säkert även kvalitets- och arbetsmiljöutbidningar
samtidigt som institutionens reella ekonomiska makt planeras föras över till
särskilt anställda administratörer och lärarna blir fråntagna de medel som
erfordras för det akademiska självstyret (Rothstein i
Universitetsläraren 6/2001).
Naturligtvis genomförs alla
pågående förändringar och anpassningar av universitetet med de bästa avsikterna
att anpassa sig till nya överheten, globalmarknadens nya krav. Tolkar man dock
det hela som att anställda råkar känna sig arga och bittra så är risken stor
att man än en gång missar poängen genom att bara amatörpsykologisera. Skulle
man ta reda på i vilka sammanhang förekommer svartlistning och repressalier, må
de vara många eller få, så är risken stor att man också missar poängen. Skulle
man i statistiska enkät få veta att det är, säg, 80 eller 10 procent som känner
sig arga och bittra eller svartlistade så skulle man också riskera missa
poängen. I alla dessa och liknande fall skulle man missa poängen därför man
fortfarande inte skulle veta VARFÖR anställda upplever sådana saker, och inte
heller vilka samband det finns mellan olika upplevelser för att inte prata om
den postmodernt bortdefinierade verklighet som upplevelserna avser. Därmed kan
man inte veta vad man borde göra åt det, utöver sedvanliga PK-mässiga PA.
Beträffande svartlistningens
och repressaliernas sammanhang, frågan vad skulle man göra åt det som en av
mina källor berättar, nämligen att när någon påtalar missförhållanden så anses
det av vissa som ett större brott än att skapa missförhållandena. Att t.ex.
informera rektor anses också av dessa klandervärt, och har lett till
repressalier som en motreaktion på att rektor på ett uppskattat och rättframt
sätt ingripit i bl.a. befordringsärenden. Frågan är vad skall man göra åt att
just på en av institutionerna som borde ha känt sig mest träffade av det jag
beskrev i mina artiklar lär ledningen och dess insiders ha uttryckt att det
inte kunde gälla den institutionen utan måste avse andra. Och så återkommer det
menlöst välmenande och överslätande talet om att "vi alla arbetar ju mot
samma mål", "vi måste ha likartad verklighetsbild för att åtgärda och
trivas tillsammans", "visst råder det kollegialitet i institutionsstrukturen",
"nya formella och informella institutionsstrukturer", "nya ledningstrukturer och informations- och
kommunikationsflöden", "flera obligatoriska stödutbildningar",
"bättre kännedom om lönepolicyn", "förbättra upplevelserna av
arbetsmiljön" och att "några få gnäller och ventilerar ett diffust
missnöje men ledningen anstränger sig och gör så gott den kan". Annars är
det mycket prat om just struktur och information. Att översätta psykosocial
arbetsmiljö till att gälla att en mera eller mindre privilegierad minoritet eller
majoritet "trivs", som man gjort på vissa institutioner, är också att
missa poängen då både etik och demokrati gäller i högsta grad att också beakta
avvikande minoritetsröster och tillförsäkra deras integritet. Skall man behöva
vänta på att en pensionerad professor skriver i en bok om uppgörelse med den
konformism, vänskapskorruption och intellektuell inavel som förekommer i vissa
snäva institutioner i Sverige? (Rajs och Hjerténs
"Ombud för de tystade"). Och detta samtidigt som pressen rapporterar
om försök att stoppa publiceringen av en annan professors (Billy Ehn) bok om
"universitetet som arbetsplats", med reflektioner kring ledarskap och
kollegial professionalism på en annan institution.
Det är uppenbart att inom
universitet finns det allt mindre utrymme för reflektion och noggranna
analyser. Ett exempel är just arbetsmiljön där uppenbarligen inte finns någon
medvetenhet om distinktionen och samspelet mellan "inre värld och yttre
verklighet" (Kernberg, 1980/1986). Samma sak gäller ifrågasättande av
dekaners och prefekters jämförelse mellan äpplen och päron vid infantila
övningar med "relativa betyg" till sina medarbetare som grund för
lönesättning. Det finns uppenbarligen inget utrymme för beaktande av
forskningsresultat om incitamentens problematiska relation till girighet mot
pliktkänsla (t.ex.Kohn och kommentatorer i Harvard
Business Review, september-december 1993). Det fanns och finns inte heller
utrymme att analysera de ödesdigra universitetsreformerna inklusive den senaste
om lärartjänsterna där man sålde det som var kvar av universitetsautonomi utan
något beaktande av "the degradation of the academic dogma" och av
efterkrigsdebatt om universitetets särart (t.ex. Nisbet,
1976, och hundratalet andra). De intellektuella som tidigare faktiskt värnade
om universiteteten eller utgjorde den kollegiala ledningen av universiteten och
dess styrelser (jfr. Erik Gustaf Geijer, 1831) blir idag underdåniga och sluga
realpolitiker eller byråkrater som berömmer sig för att förverkliga överhetens
opportuna PK-politik genom att lasta välmenande PA på sina kolleger och
prioritera fund-raising i sin verksamhet. Genom att
förespegla (naturligtvis prövad) befordran till lektor och till professor utan
de annars överallt besjungna välsignelserna av "konkurrens" (om
begränsat antal tjänster) så tillförsäkrade man ett brett fackligt och
politiskt stöd för en billig reform. Med ett magiskt handgrepp ökar antalet
lärare med finare titlar utan att motsvarande ekonomiska medel behövde
tillföras som skulle tillåta högre löner eller mera tid för forskning. Man
betalar med titlar och härskar genom att söndra bland dem som skall samsas om
fördelningen av det oförändrade löneutrymmet. De nybetitlade
lärarna tycker dock att det är bättre än ingenting då det dessutom ökar deras
chanser att konkurrera med kolleger om givna eller krympande forskningsanslag.
Därmed avskaffas också genom
lågnivellering de gamla "odemokratiska" professorsprivilegierna och
oavsättligheten samtidigt som nya rättsfall på svenska universitet undergräver
övrigt anställningskydd och öppnar den administrativa
vägen för avsked av misshagliga lärare med grund i anonyma kursvärderingar och
dylikt. En ogenomskinlig och därför tämligen godtycklig inviduell
lönesättning försvagar ytterligare benägenheten att uppbåda civilkurage genom
att också undergräva fackföreningarnas roll och styrka. Det finns också det som
hävdar att de goda avsikterna bakom universitetens märkligt nog sent upptäckta
"tredje uppgift" om påstådd samhällsrelevans genom marknadsföring
lett till statens än så länge försäljning av universitetens prestige och
lärarnas lönsamma konsulteri till högstbjudande.
Det är en lönsam och trygg konsulteri där försigkomna lärare uppträder som forskare
hos praktikens beställare och som praktiker hos universitetskolleger som granskar
deras vetenskaplighet, med resultatet att de kan eventuellt
agera som varken eller. Och till skillnad från riktiga konsulter behöver de
inte riskera konkurs ty då kan de retirera tillbaka till universitetsmodern
från vilken de tagit ledigt. Om inte annat så minskar allt detta i bästa fall
statens finansiella ansvar för frikostiga vallöften. Det finansierar
valrösterna som tillfaller de politiker som tros ha breddat
rekryteringsunderlaget till de universitet som blir sämre högskolor samtidigt
som de sluga räknar med upprättandet av nya elituniversitet. Någon har hävdat
att det metaforiskt påminner om den kulturellt väletablerade bilden av den
stora skökan, ställd mot det andliga som närmast motsvarar det intellektuella
(Jer. 3; Hes.16; 23, Hos. 1; 2).
Under tiden, de som känner sig
utbrända eller på väg att insjukna tvekar att vända sig till universitetshälsan
då äldre lärare i riskzonen för misstänkta dödliga sjukdomar bevisligen behöver
vänta i många veckor för ett läkarbesök som de knappast vet om de har rätt
till. Och så får de vänta mera än ett år för den enklaste remissen till
sjukgymnast. Förbättringar och utökade resurser har nu utlovats, men den som
för att få rimlig service hade gått över från universitetshälsan till
studenthälsans läkarmottagning skulle mötas hösten 2000 av beskedet att
landstinget lagt ned den.
För övrigt blir klagomål
nedtystade och ansvariga frågar sällan efter ens åsikter eller erfarenheter som
i stället för att leda till inbjudan till dialog snarare blir ihjästystade. En professorkollega försäkrar mig att även
inslag i massmedia måste räkna med att bli ihjältystade
utom möjligen om det rör sig om rikstäckande media som äventyrar universitetets
reklam "image". I varje fall visar Sveriges TV och pressen större
intresse för att förvalta och offentliggöra utbrända lärares vittnesmål än
prefekterna och dekaner visar intresse för t.ex. avgångsintervjuer med
medarbetare som slutar sina anställningar och uppdrag. Med tanke på att ett
flertal drabbade är professorer och docenter så räknar innehavare av lägre
tjänster, för att inte tala om doktorander och studenter, med att de inte skall
få en bättre behandling. De räknar i stället med att bemötas med tystnad om
inte repressalier av olika slag.
Man skall dock rent allmännt inte skylla på prefekter och chefer då uppdraget
skall uföras under allt svårare
"kontrakterade" omständigheter och påtryckningar. Det är ofta
förknippad med svåra personliga uppoffringar för vilka de inte kan räkna med
något officiellt erkännande. Det är förklarligt att somliga smiter från det
ansvar de åtagit sig och dess krav på civilkurage för att enkelt överföra
bördan till sina lägre chefer och personal. Det torde förklara varför vissa
äldre professorer trots löneincitament föredrar pensionera sig i förtid, och varför
en ny påpasslig yngre prefekt kan vilja hoppa av det fyraåriga uppdraget efter
bara ett år, dock efter att ha orkat tillräckligt länge för att kunna lista det
i sin meritförteckning. Det är inte opportunism utan påpasslighet och
anpassning till en tyst universitetspolicy som är i sin tur anpassad till
tidsandan. Annars ligger det mycket i Platons rekommendation, på tal om
"incitament", att chefsuppdrag skall gå till de som inte vill ha dem,
eftersom ingen vill försumma sina egna intressen för andras väl och ve, och den
som själv eftersträvar sådana uppdrag förväntar sig få personliga fördelar även
på andras bekostnad (Rep.I, 347).
Sammanfattningsvis:
universitetens problem kan ej åtgärdas genom PK-mässiga PA och utbildningar som
grundar sig enbart på universitetsinterna statistiska data utan kräver också en
omgivningsanalys- och förändring med hänsyn till universitetets historiska
kontinuitet. Folk blir inte lika lätt utbrända om de tror på vad de kämpar för.
Det är alltså en intellektuell uppgift, inte minst för universitetsväsendets
högre hierarkier att begripa att ordet arbetsmiljö är ett tvivelaktigt
övertagande av ett begrepp som skapades för industrin före kunskapsföretagens
tidsålder, och att universitetets arbetsuppgift är att hålla liv i universitetet
som idé. Det kräver både politisk och etisk medvetenhet och civilkurage att
säga till och säga ifrån, inte bara "nedåt" mot institutionerna som
egentligen borde lyftas "upp" som lövkronan på universitetsträdet
(Bargholtz i Universitetläraren 4/2001), utan
även mot styrelsen och den politiska överheten som borde inse sin plats där ner
som bas och rotsystem vilket idag sannerligen riskerar bli ett
rotvälta.
Som sagt, det är uppenbart att
inom universitet finns det allt mindre utrymme för reflektion och noggranna
analyser, vilket bekräftas varje gång kritiska lärarröster skamligt nog på ett
förnedrande sätt lämnas obesvarade eller kommenteras magnifikt kortfattat,
direkt eller genom bulvan. Det är då som tidningars och även fackliga
tidskrifters gräns på ca. 5000 tecken för debattinlägg får sin fulla innebörd.
Dels tvingar gränsen till orimliga överförenklingar och dels inbjuder den
följaktligen till magnifikt korta genmälen som siktar på de oundvikliga
oklarheterna och missförstånden. Liksom TV-soffornas ständigt avbrutna och
fragmenterade tankar så kallas det för demokratisk debatt eller dialog, numera
även på universiteten.
Kristo Ivanov
professor och f.d. prefekt
(motsv.) i 12 år
BIBLIOGRAFI
(v.g. klicka på) som innefattar refererser i texten
ovan, finns för de som vill förkovra sig i klassiska och historiska debatter om
universitetets utveckling eller avveckling inklusive dess samband med
skolväsendet. Var god se även bibliografin i K. Ivanov, "Universitetets
bidrag till näringslivets och förvaltningens samhällsnytta," in Vetenskap
och vett: Till frågan om universitetets roll, C. Knuthammar
and E. Pålsson, (Red.) Linköping: University of
Linköping, 1985, ss. 52-62. Bibliografi ss. 124-127.