Israel-Palestina och moralisk
föreställningsförmåga
av Kristo Ivanov
(http://www.informatik.umu.se/~kivanov/Pal-Isr.html)
(Version 061223-1900. Omrubricerad version publicerad i Västerbottens-Kuriren 8 april 2002,
5)
Bland intellektuella och inom universitetsvärlden har det
på sina håll blivit modernt att när det gäller tekniktillämpningarnas
etik hänvisa till "moral imagination" ytterst socialt grundad i en så
kallad "transperspectivity". "Moral imagination" är
titeln på en bok av en viss USA-filosof Mark Johnson, med undertiteln
"Implications of cognitive science for ethics". Det gäller då att
på Johnsons anbefallning enligt hans egen senkomna förenklade version
av Kants moraliska imperativ lära sig att "sätta sig in i" hur och
vad våra medmänniskor känner och upplever, nu när många
glömt kristendomens gyllene regel "Allt ni vill att människorna skall
göra för er, det skall ni också göra för dem". Förmodan
är att kan man bara, med konstens, litteraturens eller den tekniska multimediavirtualitetens
hjälp sätt sig in i medmänniskors känslor i allmänhet
och lidande i synnerhet, så kan vi främja godhet och få en
bättre värld.
Tillämpat på vapen och på konflikten mellan
Palestina och Israel gäller det alltså att kunna sätta sig in i
hur den andra parten känner sig i det hela. Det är lätt att
förstå hur israeler är rädda att bli beskjutna i sina bilar
och bosättningar, eller sprängda i bitar av någon
självmordsbombare på någon gata, buss eller restaurang. Det är
också lätt att föreställa sig hur palestinier är
rädda att bli träffade av missiler från USA-tillverkade och
finansierade stridsflygplan, stridsvagnar och helikoptrar när de sitter eller ligger i
sina bostäder, sjukhus och ambulanser. Det är dock svårare att
föreställa sig hur känslorna går mitt under
förhandlingar. Låt oss därför försöka göra
ett litterärt tankeexperiment i "moral imagination".
Massmedia återgav söndagen den 24 mars 2002 ett TT-Reuters
meddelande att enligt en högt uppsatt politisk källa i Jerusalem hade
Israels premiärminister (IP) föreslagit att han borde resa till Arabförbundets
toppmöte i Beirut veckan därpå för att lägga fram
den israeliska synen på det saudiska fredsförslaget. IP vill alltså
bli inbjuden, dock innan han överhuvudtaget lovat "släppa" den palestinske
presidenten (PP) till dito möte. Kan man tänka sig att någon
upplever situationen som en oförskämdhet, att inbjuda sig själv
till "motpartens" eget möte under den outsagda utpressningen att annars
kommer han inte att tillåta PP:s deltagande? Och så detta mot bakgrund
av att USAs vice-president alldeles nyss hade besökt Mellanösterns ledare
för att uppbåda stöd till ett tänkt angrepp på Irak,
och även hälsat på IP dock utan att ens vilja träffa PP.
Däremot uppfattades det att han och USA:s lokala förhandlare försökt
hitta "quislingar" bland andra palestinska ledare. Det skulle ha bekräftat
PP:s svaga ledarskap och bristfälliga grepp på sina egna, redan undergrävt
av hans förödmjukande begränsade rörelse- och handlingsfrihet.
Inte nog med detta. Om övriga deltagare i arabmötet verkligen skulle
tycka att allt detta är en enorm oförskämdhet och vägra
inbjuda IP, eller, när PP inte tillåts komma, rentav i vrede utebli
själva från dito möte så skulle han få ett svepskäl
att förkasta Saudiarabiens försvagade fredsförlag under förevändning
att det inte är allvarligt menat ty, varför skulle de annars själva
utebli från mötet eller avvisa framförandet av Israels syn?
Och det rapporterades att Israel inför världsopinionen känt
sig "generad" av att förväntas bejaka Saudiarabiens fredsförslag,
lika mycket generad som av mordet på den alltför fredsälskandeYitzhak
Rabin.
Den moraliska föreställningsförmågan kan
vidare stimuleras av beskrivningen av en fortsatt händelseutveckling.
Palestiniernas blir desperata inför det faktum att inte ens ett samlat
arabiskt fredsinitiativ leder någonvart och att deras ledare inte ens
tillåts deltaga i dess vidareutveckling. Ytterligare en
självmördare spränger sig till döds och sprider död och
förintelse på israeliskt territorium. Med USA:s goda min retalierar
Israel direkt mot PP och den palestinska auktoriteten och tillintetgör
palestiniernas sista samlade och återhållande kraft. PP angrips i
sitt högkvarter. Om han dödas eller inte så öppnar detta i
sin tur vägen för palestiniernas splittring i olika faktioner och desperata
attacker i Israel,vilket till slut motiverar förintande attacker på palestinsk mark och en senkommen internationell intervention som
i Afghanistan för upprättandet av vad som kommer att uppfattas som en
quisling-regering.
Tankeexperimentet förklarar i så fall många
gåtor bortsett från USA:s milda inställning till den
traditionella vännen Israels agerande. Den uppfattas vara betingad av ett
Israelvänligt opinionstryck i kongressen, senaten och massmedia som
också förklarar USA-stödet till Israels vägran att
tillåta FN-observatorer som skulle synliggöra gränser,
bosättningar och otillbörlig ockupation av Palestinskt territorium.
Det också förklarar USA:s anskaffning av alibi inför världsopinionen genom sitt
eventuella undantagsvisa stöd till FN-resolutioner som Israel
tillåts ignorera. Det visar i så fall för många
araber att simsalabim flera av Israels säkerhets- och internpolitiska
problem blir tillvidare lösta som ett alternativ till eller i avvaktan
på "den slutliga lösningen": att skingra, kasta ut, skrämma
bort eller till underkastelse palestinerna från resterande ockuperade områden eller rentav
låta dem bli mördade i dunkla uppgörelser med armén eller mellan
olika grupper liksom tidigare i t.ex. Sabra och Shatila. PP kan också dödas mera eller mindre av misstag, förvisas till exil, eller då kan villkorade löften om en Palestinsk stat erbjudas av USA och Israel mot kravet att PP avsäger sig den demokratiskt erövrade presidentmakten och ersätts av annan palestinsk politiker som är mera följsam eller har ett svagare enande stöd bland palestinierna varför en inbördeskrig kan bryta mellan deras olika faktioner och lämna fältet öppet för USA:s och Israels interventioner.
Så mycket, alltså för den i så fall hårfina
skillnaden mellan paranoia och "moral imagination" och den sistnämndas
hjälp att lösa etiska eller politiska problem. Och på tal om
paranoia så tänk gärna på att den 11 september var inte
bara en vecka före slutet av Sabra-Shatila massakern år 1982 (not
1) med nästan lika många offer i terrorattacken i New York utan även
en vecka efter det att Israel och USA tillsammans i protest hade lämnat
Durbans internationella konferens mot racism (not 2) som hotade ta upp "anti-Arabism"
vid sidan om "anti-Semitism" och "ethnic cleansing of the Arab population in
historic Palestine". Eller då konsultera gärna en ambitiös bibliografi
(not 3) om Israel-Palestina konflikten (not 4) inklusive, säg, Bowyer Bell's
bok "Terror out of Zion: the fight for Israeli independence, 1929-1949", eller Joseph Hellers
"The Stern gang: ideology, politics and terror, 1940-1949". Så får
vi testa huruvida litterära skildringar av hur Israels stat byggdes på
terror kan främja vår moraliska föreställningsförmåga
och vägleda våra ställningstaganden mot dagens Israel-Palestina
konflikten.
Sådana här narrativ eller berättelser skapar
sannerligen enhet och mening utav många skenbart osammanhängade
motsägelsefulla och fragmentariska detaljer. Det är också kännetecknet för en
bra teori, i synnerhet en samhällsvetenskaplig sådan som erfordras
för mellanfolkliga konflikter. Kanske kommer då "moral imagination"
att leda oss att förstå många arabiska folks uppfattning att
Västerlandet försöker rentvå sitt dåliga samvete
genom att låta palestinska folket betala med sitt territorium för att
Väst inte i god tid friköpte och tog emot judiska flyktningar i
början på andra världskriget.
Kristo Ivanov
NOTER:
(1) http://www.sabra-shatila.org/
(2) http://www.unhchr.ch/html/racism/
(3) Som t.ex.http://www.mideastweb.org/biblio.htm
(4) http://webct.marshall.edu/public/idlc/history/meconflict2/6-policy.htm