ANMÄLNINGAR TILL JUSTITIEKANSLERN JK

(Redigerade versioner)

2005-07-16 och 2006-07-23

JK diarienummer 3786-05-31

 

Beträffande Sveriges Radio P1- program den 9 juli 2005:

<http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_sommar_20050709.mp3>

 

 

 

Date: Sat, 16 Jul 2005 22:19:00 +0200

From: Kristo Ivanov <kivanovATinformatik.umu.se>

To: registratorATjustitiekanslern.se

Subject: Anm: Tryckfrihetsbrott

 

 

KRÄNKNING OCH HETS MOT KRISTNA

 

Lördagen den 9 juli nådde Sveriges Radio ett lågvattenmärke med sitt

program "Sommar med Lena Andersson" SvD-skribent som "undersöker Jesus ur

ett moraliskt och existentiellt perspektiv".

 

Under åratal har radions sommarpratare utgått från sina personliga livsöden

för att beröra, värma och trösta lyssnare. Anderssons program blev i

stället en trist systematisk grov kränkning av Jesus personlighet med grund

i säregna tolkningar av ett litet urval ur Nya Testamentet som hålls på en

elementär inkompetent "moralisk-existentiell" eller teologisk nivå.

Insinuationer gjorde gällande att den kristna läran är en tusenårig

socialpsykologisk patologi och en närmast kriminell hjärntvätt av kristna.

Man behöver inte vara en av världens tusen miljoners kristna "minoritet"

för att uppfatta detta som diskriminering och hets mot den folkgrupp som

bekänner sig som kristen med bas i Jesus ord och hans lära.

 

 

Yttrandefrihet? Om tusen miljoner människor duperas idag i Jesus namn, och

minst lika många låtit sig duperas under 2000 år tills Lena Andersson

kommit på att "avslöja" Jesus ärende, så är demokrati och yttrandefrihet

ändå inte mycket värda. Då det kan bli ännu lättare för det demokratiska

samfundet i den fria välden att bli duperad av Anderssons senkomna och

nyvakna teologiska dechiffreringsanalys. Både programproducenten och Lena

Andersson borde kunna ha bättre användning av yttrandefriheten än att

skjuta på "sittande höna" och sprida sorg och förstämning bland många

tusentals redan ansatta om inte förföljda kristna, medan allt annat händer

i världen, krig, fattigdom och elände som Jesus ändå knappast kan beskyllas

för. Projektledaren för programserien Sommar, Bibi Rödöö tycks befästa en

programpolicy av insinuationer då hon citeras i Svenska Dagbladet ha sagt

att det märks att lyssnarnas reaktioner delvis är en organiserad

lyssnarstorm, eftersom så mångas ordalydelser är exakt likadana: "de flesta

anklagar oss för förtal av Jesus, men han är en offentlig person som man

får kritisera precis som man får kritisera Moder Teresa eller George W

Bush". Som om lyssnare inte fick använda liknande ord för att uttrycka

liknande känslor och uppfattningar. Hur många ateister kommer att använda

Lena Andersssons ordalydelser och då beskyllas för att tillhöra en av

Sveriges Radio organiserad hetskampanj mot kristna? Och: får man i

yttrandefrihetens namn bara kritisera eller även berömma offentliga

personer? Skulle någon då t.ex. i 1,5 timme få berömma Hitlers goda vilja

och kärlek till sitt folk och fosterland enligt ett hemmagjort positivt

urval ur Mein Kampf?

 

Programmet skulle nog inte tolererats om det gällde förtal av t.ex. Moses

och den judiska läran i Torah med ett liknande urval och tolkning av texter

om förordade folkmord. Inte heller om det gällde motsvarande lärosatser ur

Koranen om förordat mord eller pedofili. Liknande hatiska och förenklade

"doktrinära" angrepp skulle inte heller tillåtas mot homosexuellas eller

feministers trossatser och könsteorier, lika lite som någon skulle tillåta

att andra riktade förolämpningar mot ens egna familjemedlemmar, levande

eller döda. Inte heller skulle någon sommarpratare få ägna sig, i

yttrandefrihetens namn, åt att under 1,5 tim oemotsagd vältra sig i

insinuationer och förolämpningar samt uppvigla till hat mot en viss

etablerad politisk partiledare eller företrädare för en etnisk grupp.

 

Saklighet, objektivitet och opartiskhet är tre honnörsord inom

journalistisken och det är riktlinjer som varje anständig journalist anses

böra följa i sitt arbete. Sveriges Radio och Sveriges Television har

åtminstone dessa riktlinjer som villkor för sina sändningstillstånd. I

oktober 2004 Cecilia Uddén, mångårig medarbetare på radion, före detta

utrikeskorrespondent och ledare för programmet Konflikt uttalade på ett

sätt som gjorde att radioledningens satte henne i "karantän" fram till dess

USA-presidentvalet var över. Ordagrant löd hennes försyndelse så här där

hon uttalar sig om de två presidentkandidaterna. "Jag tycker ju att det

finns en stark poäng i den subjektiva journalistiken, att man redovisar var

man står. Och det är ju ingen kontroversiell ståndpunkt att tycka att Kerry

vore bättre för världen än Bush om man ser till resten av omvärlden, till

Europa där 85 % tycker att Kerry vore bättre än Bush i det här valet. Och

jag tycker inte att svenska medier har något som helst krav på sig när det

gäller valet i USA."

 

Nu vet vi att det räcker med att en programledare kan få sagt vad som helst

genom att bjuda en programgäst som säger det. Gästen får oavbrutet får tala

fritt i upp till 1,5 timme för hatiska angrepp mot en offentlig person och

kan räkna med att t.o.m. få beröm för att ha varit "lysande

kontroversiell". Men får en projekt- eller programledare gömma sig bakom

sin inbjudne talare? Sommarprogrammets projektledaren Bibi Rödöö uttalar

sig  i Kyrkans Tidning om att inbjuda gäster "ska inte framföra Sveriges

Radios uppfattningar, tanken är att det ska vara externa medverkande som

får mycket stor frihet att säga vad de vill, förklarar Bibi Rödöö." När hon

sedan får motfrågan om man på redaktionen kontrollerar manus innan det

sänds svarar hon "Ja, men då är det för att se till att ingen fått solsting

och häver ur sig något i stil med att negrer är mindre intelligenta än

vita."

 

Betyder det att det är lindrigare att i Jesus namn hävda att tusen miljoner

hjärntvättade kristna är mindre intelligenta än ateister och människor med

andra trosuppfattningar?

 

På tal om intelligens så har radioprogrammet lagt debatten på en sorgligt

andefattig nivå. Man skulle vänta sig mera av t.ex. en Per Olov Enquist som

berömmer i Expressen den 16 juli Lena Anderssons program för att ha varit

just "lysande kontroversiell". Liksom Andersson själv med hennes kränkande

och hatiska ton stänger han dock dörren till all intellektuell "samtal och

dialog". Det sker genom att upprepade gånger förkasta och raljera mot de

"teologiska dechiffreringsmaskiner". Den han åsyftar måste då vara

anförandet av tolkningsargument som skulle kunna klargöra Anderssons egna

tolkningar eller alltför elementära dechiffreringar. Inte ens "filosofiska

dechiffreringsmaskiner" finner någon nåd hos kulturpersonligheten Enquist

som liksom Andersson tycks förkasta det han inte förstår. När språket och

intellektet har nått en sådan nivå då blir det en samhällsfara, ett hinder

för både samtal och demokrati.

 

 

Hur som helst: det förefaller som att det är företrädevis vita svenska

kristna som trots religionsfriheten i Sverige får utpekas som tillhörande

en närmast kriminell religiös och politisk sekt ledd av en maktgalen

gangsterledare. Yttrandefrihetens nya väktare föredrar bruka den nya

ersättningsguden, yttrandefriheten, till en förnyad förföljelse av kristna

än till den farligare politiken och försvaret av människors integritet den

var avsedd för.

 

Kristo Ivanov

 

 

-----------------------------

 

 

REDIGERAD VERSION AV  FÖLJDSKRIVELSE SKICKAD 2006-02-10

 

Date: Fri, 10 Feb 2006 10:47:52 +0100

From: Kristo Ivanov <kivanovATinformatik.umu.se>

Subject: Dnr 3786-05-31 Yttrandefrihet-Hets mot folkgrupp

To: registratorATjustitiekanslern.se

.....

 

Nu hör jag av mig igen med anledning av händelserna kring

"Muhammed-bilderna" och hänvisar till min anmälan till JK dnr. 3786-05-31

vars ordinarie handläggare skulle ha varit hovrättsassessorn Olof

Wetterqvist.

 

Jag vill bara uttrycka förhoppningen att händelserna idag (enligt radions

Dagens Eko) beträffande släckningen av Sverigedemokraternas hemsida efter

"ingripande" av SÄPO och Utrikkesdepartementet skall väcka någon eftertanke

hos JK och övriga samhällsinstanser (eller statliga instanser) som JK kan

påverka med grund i analys av yttrandefrihetens väsen och dess samband med

lagstiftningens process.

 

Det är nämligen sorgligt att mitt ärende avfärdades summariskt med

hänvisning till gällande tolkning av gällande lagstiftning, och att det

skall behövas våld eller hot om våld för att dito statliga instanser skall

förstå vad kränkning eller "hets mot folkgrupp" betyder i förhållande till

yttrandefrihet, och följaktligen inte bara summariskt avfärdar de genom

Sveriges Radio framförda insinuationer att Jesus stått som förebild med

diktatorer och terrorister som Hitler och Stalin.

 

Jag försökte utveckla några besläktade frågeställningar i min bok....

 

Ivanov, K. (1986). Systemutveckling och rättssäkerhet : Om

statsförvaltningens datorisering och de långsiktiga konsekvenserna för

enskilda och företag  [Systems development and rule of law]. Stockholm:

SAF:s Förlag. (ISBN 91 7152 404 5.)

 

Den recenserade av bl.a. Seipel, P. (1988). Recension av K. Ivanov: Systemutveckling och

rättssäkerhet. In C. Magnusson, & O. Torvund (Ed.), Myndighetsdata och

rättssäkerhet: Nordisk årsbok i rättsinformatik (pp. 193-196). Stockholm:

Norstedts.

 

Du skulle kunna hänvisa andra berörda jurister o.d. till dito bok. På

sistone slog det mig att Gustaf Petrén, salig i åminnelse, sannolikt vänder

sig i sitt grav inför det som nuvarande justitieminister utan nämnvärd

motstånd av juridisk expertis håller på med att genomföra i svensk

lagstiftning. Det är inte en tillfällighet att sedan mångra hundratal år,

och i dokumenterad form sedan Platon, men inte gav tunga och betydelsefulla

statliga poster till människor som är alltför unga, tror sig förstå och

veta, och följaktligen tillsammans med sina "offer" förolyckas av sina

ideologiska passioner och bristande erfarenhet.

 

 

Med vänlig hälsning,

Kristo Ivanov

 

 

 

 

 

 

BESLÄKTADE FRÅGOR

 

 

 

Svensk debatt på nätet

ansluten till Human-Etiska Föreningen (HEF)

 

med grund  i diverse insändare i Svenska Dagbladet den 18 juli 2005

och som indikerar omfattningen av det kulturella problemet: var god se

 

<http://web.telia.com/~u21202218/LA-debatt-1.htm> och

<http://web.telia.com/~u21202218/Ateistpredikan.htm>  sidorna lästa sist 2006-04-15.

 

 

---------

 

 

Letter: The right to criticise

The Economist print edition - 7 Juli 2005

 

SIR – The British government's long overdue proposal to prohibit incitement to religious hatred does not undermine the “positive need to protect people's right to criticise religions”, as opponents of the legislation claim (“Silence, blasphemers”, June 25th). The new law will not prohibit anyone from offending, criticising or ridiculing faiths. The attorney-general, Lord Goldsmith, has clearly said it is “about protecting people from hatred, not faiths from criticism”. Indeed, under the proposals any prosecution would have to pass the public-interest test of the Crown Prosecution Service and have the consent of the attorney-general. Of the more than 80 race-hate cases sent to the CPS in the past three years, only four have been approved for prosecution. There is no reason to suppose that the CPS and the attorney-general will be any less strict in their interpretation of the new law.

Inayat Bunglawala

The Muslim Council of Britain

London

 

---------

 

Justitiekanslern - Ang  "Muhammed-karikaturer"

 

Den 2006-03-24 meddelade Justitiekanslern beslut i ärendet rörande Utrikesdepartementets och

Säkerhetspolisens kontakter med företaget Levonline AB med anledning av innehållet på

Sverigedemokraternas SD-kurirens hemsida. Beslutet kan laddas ned i pdf-format ur länken

<http://www.justitiekanslern.se/arkiv/1319-06.pdf>

 

Diarienummer

1319-06-21

1372-06-21

1461-06-21

1585-06-21

2222-06-21

2223-06-21

2224-06-21

2265-06-21

 

 

 

 

SLUTSATSER

 

Efter en närmare genomgång av ovanstående finns det en risk att någon kommer att frestas att tro att det enda sättet att erhålla respekt för ens djupaste tro och livsövertygelser, till den graden att regering och polis blir benägna att ingripa, är att väcka rädsla genom hot om våld. Kristna kommer då att förbli i underläge i och med att kristendom ofta uppfattas som "att vända den andra kinden till", vara "snäll" och "förlåta allt". Det förväntas få sitt uttryck i en (paradoxalt) sekulariserad nyhelig respekt för en förment nyhelig demokrati som likställt med en också nyhelig yttrandefrihet, som är dock starkt begränsad när det gäller hänsyn till vissa andra religioner.

 

Sammanfattningsvis har vi allstå anledning att frukta att kränkningen av kristna kommer (enligt vad som beskrivs i Uppenbarelseboken) att tillta till den graden att det blir alltmer uppenbart att det är fråga om förföljelse och hets mot folkgrupp, riktad ibland från subkulturer som själva betecknar sig som broderligt kristna eller judiska. (Jfr mitt inlägg i <http://web.telia.com/~u46508757/DNJewChrist.html>).

 

Till exempel den 10 oktober 2006 ställs fotografierna, på temat bilden av Jesus, ut på Kulturhuset i Stockholm. Utställningen ”Revelation/Uppenbar(a)t” har köpts in från The Israel Museum i Jerusalem av Kulturhuset och Stockholms stift. Jag tar jag mig friheten att fästa Din uppmärksamhet - till at börja med - på notiserna publicerade i Svenska Dagbladet den 28 respektive 29 april 2006:

 

(1) <http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12504959.asp> "Domprost avgår i protest: Hakon Långström lämnar sin tjänst sedan Svenska kyrkan finansierat fotoutställning om Jesus, samt

 

(2) <http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12522971.asp> "Ordkriget inom kyrkan trappas upp".